اثرات برخی عناصر کم مصرف و پرمصرف بر روی نماتد ریشه گرهی، Meloidogyne incognita، در خیار گلخانه ای (Cucumis sativus cv. Negin)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اثرات برخی عناصر کم‏مصرف (آهن، روی و سیلیس) و پرمصرف (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) بر روی نماتد ریشه گرهی، Meloidogyne incognita، و پارامترهای رشد خیار (Cucumis sativus cv. Negin) در دو آزمایش مستقل مورد بررسی قرار گرفت. هر یک از عناصر کم‏مصرف آهن، روی و سیلیس به میزان پنج میلی‏گرم در کیلوگرم خاک و به ترتیب به فرم سکوسترین آهن (Fe-EDDHA)، سولفات روی (ZnSO4) و سیلیکونات سدیم (Na2O3Si) مورد استفاده قرار گرفت. هم چنین نیتروژن در مقادیر 60، 120 و 180 میلی‏گرم در کیلوگرم، فسفر در مقادیر 25، 50 و 75 میلی‏گرم در کیلوگرم و پتاسیم در مقادیر 5/12، 25 و 5/37 میلی‏گرم در کیلوگرم خاک، به-ترتیب به فرم اوره، تریپل سوپرفسفات و سولفات پتاسیم مورد استفاده قرار گرفت. تعداد 8000 تخم و لارو سن دوی نماتد (دو عدد تخم و لارو سن دو در گرم خاک) به اطراف ریشه ها مایه‏زنی شد. پس از 60 روز، آنالیز داده ها نشان داد که تیمار سیلیس+آهن به طور معنی‏داری تعداد گال‏های نماتد را در گرم ریشه به ترتیب به میزان 55 و 42 درصد در دو آزمایش (اول و دوم) کاهش داد، ولی هیچ یک از این دو منجر به اثرات مثبت معنی‏دار بر روی افزایش عملکرد رقم مورد بررسی خیار نگردید. نتایج مربوط به عناصر پرمصرف نشان داد که تیمارهای N120P25K25 (120 میلی‏گرم در کیلوگرم نیتروژن، 25 میلی‏گرم در کیلوگرم فسفر و 25 میلی‏گرم در کیلوگرم پتاسیم) و N120P50K25 (120 میلی‏گرم در کیلوگرم نیتروژن، 50 میلی‏گرم در کیلوگرم فسفر و 25 میلی‏گرم در کیلوگرم پتاسیم) به ترتیب تعداد گال‏های نماتد را به میزان 96 و 81 درصد (در آزمایش سوم) و 79 و 70 درصد (در آزمایش چهارم) کاهش می‏دهند. این تیمارها پارامترهای رشد خیار از جمله وزن تر و خشک شاخساره، وزن تر ریشه و وزن میوه را نیز بهبود بخشیدند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
507 تا 517
لینک کوتاه:
magiran.com/p1609043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!