بررسی امکان، اعتبار و سودمندی مطالعات روان شناسانه دینی

نویسنده:
چکیده:
مطالعات روان شناسانه دینی شناخت، احساس و رفتار دینی را از منظر نظریه های روان شناختی بررسی می کند و فهمی روان شناختی و نو از شناخت، احساس و رفتار دینی ارائه می کند. در غرب هم زمان با شروع این مطالعات، مناقشات نظری درباره امکان، اعتبار و سودمندی فهم روان شناختی از دین، به ویژه در بین عالمان مسیحی نیز آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. در ایران، گرچه این گونه مطالعات گسترش پیدا کرده است، ولی مباحث نظری توسعه چندانی پیدا نکرده است. این پژوهش، با هدف گزارش دیدگاه موافقان و مخالفان این دست پژوهش ها در غرب و ارائه راهکارهایی برای ارتقابخشی به کیفیت پژوهش ها و توسعه مباحث نظری و کمک به اسلامی سازی علم در ایران ارائه شده است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که دلایل موافقان و مخالفان مطالعات روان شناسانه دینی، حول محورهای جبرگرایی یا عدم جبرگرایی، تقلیل گرایی یا عدم تقلیل گرایی، تعارض یا عدم تعارض ذاتی تبیین های علمی و دینی، سودمندی یا عدم سودمندی عملی، نتایج روان شناسانه دینی و حجیت یا عدم حجیت فهم روان شناختی از مفاهیم و گزاره دینی سامان یافته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1609307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!