بررسی تطبیقی ویژگی های تصویرنگاری و نسخه شناسی کلیله و دمنه آل اینجو و آل مظفر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش به تطبیق ویژگی­های بصری نسخه­ایی از کلیله و دمنه مکتب شیراز آل­اینجو (0707ه.ق - محفوظ در کتابخانه­ ملی بریتانیا)­ و نسخه­ایی از کلیله و دمنه مکتب شیراز آل­مظفر (اواخر سده هشتم هجری- محفوظ در کتابخانه ملی فرانسه) می­پردازد و تحولات روی داده در معیار­های تصویرگری مکتب شیراز سده هشتم هجری را در فاصله زمانی تصویر شدن این دو نسخه کلیله و دمنه تبیین می­کند و در پی یافتن تحولات روی داده در شیوه و سیاق کار، بازنمود تداوم سنت­های تصویری مکاتب گذشته و یا تاثیرپذیری از مکاتب هم عصر، در مولفه­های تصویری نسخه­ایی واحد متعلق به دو مقطع تاریخی مکتب شیراز است. روش پژوهش توصیفی-­ تطبیقی و گرد­آوری اطلاعات با بهره­گیری از منابع کتابخانه­ایی و پایگاه­های مجازی موزه­ها صورت گرفته است. یافته­های حاصل از پژوهش، موکد ملهم بودن شاخصه­های تصویری کلیله و دمنه آل­اینجو از آثار مکاتب بغداد و سلجوقی است. این الگوهای تصویری در کلیله و دمنه آل­مظفر (در خلال فاصله تقریبی 85 سال) متاثر از تحولات اجتماعی و رخدادهای سیاسی شهر شیراز با دگرگونی­های وسیعی در عرصه نگارگری و تذهیب همراه گشته است که تعامل و تلفیق با سنت­های تصویری نسخ تبریز آل­جلایر به صورت بارزی در آن هویداست.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1611247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!