اثربخشی امید درمانی گروهی بر کیفیت زندگی و رابطه ولی - فرزندی در مادران با کودک اوتیسم

چکیده:
زمینه و هدف
کیفیت زندگی یکی از مهم ترین نشانه های سلامتی است که در مادران دارای کودک مبتلابه اوتیسم به طور معناداری کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر، یکی از عمده ترین مشکلات در این خانواده ها، مشکلات مرتبط باکیفیت رابطه والد- فرزندی می باشد. ازاین رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی امید درمانی گروهی بر کیفیت زندگی و رابطه ولی – فرزندی در مادران با کودک اوتیسم بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر، از نوع تحقیق نیمه آزمایشی با پیش و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش مادران دارای کودک مبتلابه اوتیسم شهر تهران در سال 1394 بود. 30 مادر بر اساس ملاک های ورود انتخاب شدند. آن ها در دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تخصیص تصادفی شدند. گروه مداخله امید درمانی را در طول هشت جلسه (هفته ای یک جلسه، هر جلسه به طور متوسط 90 دقیقه) دریافت کردند. در این تحقیق از پرسشنامه فرم کوتاه کیفیت زندگی و مقیاس رابطه والد و کودک Fine و همکاران استفاده شد. تحلیل آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافته ها
نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین کیفیت زندگی در مادران دارای کودک مبتلابه اوتیسم (002/0= P، 189/11=F)، قبل و بعد از امید درمانی گروهی وجود داشت (05/0>p). همچنین، تفاوت معناداری بین کیفیت رابطه والد-کودک (030/0= P، 014/4=F)، قبل و بعد از امید درمانی گروهی (05/0>p) مشاهده شد.
نتیجه گیری
امید درمانی گروهی تاثیر مثبت معناداری در کیفیت رابطه والد-کودک و کیفیت زندگی مادران دارای کودک مبتلابه اوتیسم دارد. لذا، امید درمانی گروهی می تواند توسط روانشناسان به عنوان رویکرد درمانی برای کاهش مشکلات رابطه والد- کودک و کیفیت زندگی در میان مادران دارای کودک مبتلابه اوتیسم موردتوجه قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1613421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!