بررسی و مقایسه تطبیقی قانون مبارزه با مواد مخدر، پیش سازها و روان گردان ها در ج.ا.ایران با برخی کشورهای همسایه و چالش های موجود در منطقه

چکیده:
زمینه و هدف
تحقیق حاضر به بررسی اجمالی قوانین حاکم در مبارزه با مواد مخدر در ایران و برخی کشورهای همسایه و چالش های موجود در منطقه پرداخته است. امروزه مواد مخدر، پیش سازها و روان گردان ها از اصلی ترین معضلات جوامع بشری به شمار می روند. با توجه به همسایگی ایران با کشورهای درگیر با موضوع کشت، تولید، توزیع، قاچاق و سوءمصرف مواد مخدر، یقینا قوانین حاکم در این کشورها در روند سرازیر شدن مواد مخدر و پیش سازهای تولید مواد روان گردان به ایران و به دام انداختن جوانان مرزوبوم در منجلاب اعتیاد، تاثیرات بسزایی خواهد داشت.
روش تحقیق: مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و الکترونیکی انجام شده است.
یافته ها
یافته ها نشان می دهد ایران به خاطر قرار گرفتن در مجاورت بزرگ ترین کانون تولید مواد افیونی، ناآرامی در کشورهای هم جوار از جمله عراق، واقع شدن در مسیر ترانزیت بالکان و... حساس ترین موقعیت ژئوپلیتیکی را در میان کشورهای منطقه و حتی جهان دارد. از طرفی دیگر وضع قوانین ساده و سهل در خصوص مواد مخدر و روان گردان، عدم اجرای اصولی آن در کشورهای همسایه و همچنین عدم تناسب جرم و مجازات در این کشورها باعث گردیده تا علاوه بر گسترش اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در بین همسایگان غربی و شرقی، تبعات ناشی از آن دامن گیر جمهوری اسلامی ایران نیز شود.
نتیجه گیری
نتایج حاصله نشان می دهد که نوعی ناهماهنگی بین قوانین و مقررات بین کشورهای منطقه وجود داشته و این ناهماهنگی ها در مبارزه منطقه ای با مواد مخدر تاثیرات منفی را در پی دارد و بایستی با دعوت از کشورهای همسایه، نسبت به تبادل اطلاعات، انتقال تجربیات و یکسان سازی قوانین و مقررات با توجه به شرایط اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای منطقه اقدام گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1613666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!