بررسی مقایسه ای حضور پروتئین CD105 در ضایعات دهانی سرطانی و دارای دیسپلازی به روش رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی

چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت آنژیوژنز و تشکیل عروق خونی جدید و ارتباط آن با پیشرفت ضایعات و نیز با توجه به حساسیت بروز پروتئین CD105 در مشخص کردن عروق خونی تازه، این مطالعه با هدف تعیین حضور نشانگر CD105 در ضایعات دیسپلاستیک و بدخیم انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی، تعداد 20 بلوک پارافینی دارای تشخیص دیسپلازی و 20 بلوک پارافینی دارای تشخیص کارسینوم سلول سنگ فرشی دهان که طی 10 سال اخیر به بخش آسیب شناسی دهان، فک و صورت دانشکده دندان پزشکی مراجعه کرده بودند و تشخیص دقیق دیسپلازی و یا کارسینوم بر اساس معیارهای هیستولوژی داده شده، با روش نمونه گیری آسان انتخاب گردیدند. نمونه ها جهت تایید تشخیص وجود نشانگر CD105 در بافت های مورد نظر به صورت ایمونوهیستوشیمیایی رنگ آمیزی و توسط دو پاتولوژیست هم زمان با میکروسکوپ نوری با بزرگ نمایی 400X مورد ارزیابی قرار گرفتند. میانگین تعداد نواحی رنگ گرفته به عنوان میانگین دانسیته عروق دارای نشانگر CD105 در هر نمونه تعیین گردید. پس از آن داده ها وارد نرم افزار SPSS نسخه ی 20 شده و اطلاعات به دست آمده با بکارگیری آزمون Mann-Whitney با سطح معنی داری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین بروز نشانگر CD105 در گروه ضایعات دیسپلاستیک 6/19 ± 7/58 و در گروه ضایعات سرطانی 8/63 ± 19/35 بود. آزمون Mann-Whitney اختلاف معنی داری میان بروز نشانگر CD105 در دو گروه نشان داد (0/001 >p value ).
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت بروز نشانگر CD105 در عروق خونی جدید و افزایش معنی دار این نشانگر در ضایعات بدخیم، می توان نتیجه گرفت که پیشرفت ضایعه دیسپلاستیک به سمت بدخیمی همراه با تشکیل عروق خونی جدید می باشد و می توان از این نشانگر در بررسی سیر ضایعات دیسپلاستیک و یا به عنوان هدف درمانی در ضایعات بدخیم کمک گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 267
لینک کوتاه:
magiran.com/p1616721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!