بررسی میزان آگاهی و نگرش دندانپزشکان از روش های ترک سیگار

چکیده:
مقدمه
دندان پزشک می تواند با آگاهی از روش های علمی ترک سیگار، انگیزه بیشتری به بیماران خود جهت ترک سیگار بدهد. این تحقیق با هدف تعیین میزان آگاهی و نگرش دندان پزشکان از روش های ترک سیگار و عوامل مرتبط با آن طراحی شده است.

مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی، بر روی 400 نفر به صورت نمونه گیری با مراجعه مستمر انجام گرفت. پرسش نامه در سه بخش تهیه گردید که شامل سوالات مربوط به ویژگی های فردی (12 سوال)، آگاهی از روش های ترک سیگار (14 سوال) و سوالات نگرش که شامل 10 سوال بود. در سوالات آگاهی، به هر سوال یک نمره اختصاص داده شد. کمترین نمره صفر و بیشترین نمره 14 و به هر گویه نگرش، نمره 0-1 اختصاص داده شد و حداکثر نمره نگرش 10 و حداقل نمره صفر در نظر گرفته شد. داده ها با آزمون 2χ و آنالیز رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
تعداد شرکت کنندگان در این مطالعه (45/7 درصد) زن و (54/3 درصد) مرد بودند. سن آن ها 2/7 ± 34/4 بود. 100 درصد افراد آگاهی ضعیف داشتند و آگاهی متوسط و خوب وجود نداشت. در قسمت نگرش نسبت به روش های ترک سیگار، در 32 درصد، نگرش مثبت و50 درصد، نسبتا مثبت و 18 درصد، نگرش منفی داشتند. ارتباط معنی داری بین جنسیت، دانشگاه محل تحصیل، سیگاری بودن دندان پزشک، داشتن فرد سیگاری در خانواده دندان پزشک، داشتن آموزش و مطالعه در زمینه روش های ترک سیگار، با آگاهی و نگرش آن ها دیده نشد. بین نمره آگاهی و سال فارغ التحصیلی دندان پزشکان ارتباط معنی داری وجود داشت (0/013 > p value). ارتباط معنی داری بین سن شرکت کنندگان و نوع نگرش آن ها وجود داشت (0/03 > p value).
نتیجه گیری
میزان آگاهی و نگرش در بین دندان پزشکان مورد مطالعه کمتر از شرایط قابل انتظار بود. برنامه ریزی آموزشی برای تقویت این امر در بین دندان پزشکان ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
221
لینک کوتاه:
magiran.com/p1616724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!