ابداع و رواسازی پرسشنامه «نگرش نسبت به رفتارهای خود مراقبتی بهداشتی دهان و دندان» در نوجوانان 18-13 ساله اصفهانی

چکیده:
مقدمه
بهبود مراقبت های فردی یکی از راه های پایه کنترل بیماری های دهان است. با توجه به اهمیت نگرش در شکل گیری رفتارهای بهداشتی، مطالعه حاضر با هدف ابداع پرسشنامه بومی نگرش ها در مورد رفتارهای بهداشت فردی دهان و دندان در نوجوانان اصفهانی طراحی شده است.
مواد و روش ها
بانک سوالات جمع آوری شد و نسخه اولیه پرسشنامه به منظور تعیین روایی محتوایی در اختیار کارشناسان قرار گرفت. روایی صوری در مطالعه راهنما بررسی و نسخه نهایی پرسشنامه در جمعیت 200 نفری نوجوانان اصفهانی اجرا شد. ضرایب پایایی پرسشنامه و نمره نگرش محاسبه و سپس روایی ساختاری با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مطالعه گشت.
یافته ها
پرسشنامه نهایی با 40 آیتم با آلفای کرونباخ اصلاحی 72/0 به دست آمد. در افراد مورد مطالعه با میانگین سنی 9/15، میانگین نمره نگرش، 15±104 محاسبه شد. نمره نگرش بر اساس سطح اقتصادی محصلین تفاوت معنی داری را نشان داد (03/0P=)، اما ارتباط معنی داری با جنسیت مشاهده نشد (64/0=P). در تحلیل عاملی اکتشافی با شاخص کفایت حجم نمونه بالاتر از6/0 و آزمون بارتلت معنی دار، 5 عامل حدود 38 درصد واریانس پاسخ ها را تبیین می کردند. مدل پیشنهادی 5 حیطه ارزش ها (ظاهر و عملکرد)، احساسات (احساسات مثبت و منفی)، تاثیر والدین، اهمیت موقعیت اجتماعی و دانش پوسیدگی درتحلیل عاملی تاییدی با برازش متوسط قابل قبول به دست آمد.
نتیجه گیری
پرسشنامه ابداع شده سنجش نگرش نوجوانان اصفهانی نسبت به رفتارهای بهداشتی، از روایی محتوایی و ساختاری و پایایی قابل قبولی برخوردار بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
353 تا 364
لینک کوتاه:
magiran.com/p1617147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!