نحوه نگارش نقد کتاب علمی برای انتشار در یک مجله علمی: مبتنی بر مرور متون

مترجم:
لاله ترابی
چکیده:
هدف مقاله حاضر، توصیف و بحث درباره فرآیندهای مورد استفاده برای نگارش نقد در مجلات علمی و فراهم کردن یک راهبرد پیشنهادی و کاربرگه ارزشیابی، برای به کارگیری در زمان نقد کتاب است. جست وجوی آثار در ماه جون سال 2009 در بانک‎های اطلاعاتی مدلاین، سینال، امبیس و نمایه مربوط به طب مفصلی با به‎کارگیری ترکیبی از واژگان کنترل‎شده و کلمات مختصرشده متن، با هدف دستیابی به مقالات مرتبط با نگارش نقد در نشریات علمی، انجام شد. درجست وجوی اولیه، تعداد 839 استناد به دست آمد. پس از حذف موارد تکراری و با توجه به معیار انتخاب، تعداد 78 مقاله شامل تفسیر روایی (28 مورد)، یادداشت سردبیر یا آگهی های مجلات (25 مورد)، پژوهش های بنیادی (18 مورد) و ستون خوانندگان (9 مورد)، به این بررسی اضافه شدند. توصیه هایی به‎منظور برنامه ریزی و نگارش یک نقد منصفانه و با کیفیت، بر پایه مدارک جمع آوری‏شده از مقاله های نقدشده و تجربیات نویسنده، در این مقاله آورده شده‏است. همچنین یک کاربرگه برای نوشتن نقد کتاب تهیه شده‏است. نقد علمی کتاب، ملاحظات زیادی را می طلبد و پتانسیل تبدیل به یک فرم ادبی تاثیرگذار را دارد. انتشار یک نقد دانشگاهی موفق، نیازمند این است که منتقد از فرآیند انتشار نقد آگاهی داشته و به مهارت ها و فنون نگارش یک نقد موفق اشراف داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1618135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!