دما و فشارسنجی و ژئوشیمی توده های باردار و عقیم در محور دهج-میدوک با استفاده از شیمی بیوتیت (شمال شهربابک)

چکیده:

سنگ های مورد بررسی در محور دهج-میدوک در شمال شهر بابک قرار دارند. در این منطقه، در مجموع هشت توده پورفیری نیمه عمیق شامل میدوک، پرکام، ایجو، سقینو، نرکوه، ایوب انصار، سرا و کدر دیده شده اند که از میان آنها توده های پرکام، ایجو، سقینو و میدوک باردار بوده و توده های نرکوه، ایوب انصار، سرا و کدر عقیم اند. ترکیب سنگ شناسی این مجموعه ها بیشتر شامل کوارتزدیوریت و گرانودیوریت است. کانی های غالب در ترکیب این سنگ ها شامل پلاژیوکلاز، آمفیبول، بیوتیت، پیروکسن، پتاسیم فلدسپار و کوارتز. بیوتیت به عنوان یکی از شاخص ترین کانی های فرومنیزین در این سنگ ها محسوب می شود. از نظر ترکیب شیمیایی همه بیوتیت ها (توده های باردار و نیز توده های عقیم) در بین قطب آنیت و سیدروفیلیت قرار گرفته اند. بیوتیت های توده های عقیم از نوع ماگمایی اولیه هستند ولی بیوتیت های توده های باردار علاوه بر اینکه به صورت اولیه نیز دیده شده اند در گستره ی بیوتیت های دوباره متعادل شده و بیوتیت های دگرسان شده نیز قرار می گیرند. بررسی چگونگی اکسایش و احیای ماگمای خاستگاه توده های مورد بحث بر اساس ترکیب بیوتیت، بیانگر برقراری شرایط اکسیدی و فوگاسیته ی اکسیژن بالاست. این شواهد نشان می دهند که سنگ های مورد بررسی سری مگنتیتی بوده و ماگما در شرایط اکسایش و در مرز ورقه های همگرا تشکیل شده اند. دمای جایگیری توده های باردار بر اساس تیتانیوم در بیوتیت، بین 548 تا 574 درجه ی سانتی گراد بوده و این دما برای توده های عقیم بین 749 تا 805 درجه ی سانتی گراد محاسبه شده است. همچنین فشار محاسبه شده براساس آلومینیم کل بیوتیت برای توده های باردار kb 22/0 تا kb 87/0 و برای توده های عقیم kb 15/1 تا kb 94/1 است. محتوی آلومینیم کل بیوتیت برای توده های باردار بین 3/2 تا 9/2 و برای توده های عقیم بالاتر از 3/3 است. این داده ها نشان می دهند که بر اساس روش یوشیدا و همکاران، سنگ های توده های باردار، توانایی خوبی در کانه زایی مس دارند. در نهایت اینکه شاره های وابسته در توده های باردار میزان log(fH2O/fHCl) بالاتری نسبت به شاره های وابسته به توده های عقیم دارند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
799
لینک کوتاه:
magiran.com/p1618951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!