بررسی شیوع اختلال وسواسی-جبری در بیماران وابسته به مواد مخدر مراجعه کننده به کلینیک های ترک اعتیاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1393

چکیده:
مقدمه
وجود علایم وسواس گونه در افراد سوءمصرف کننده مواد و نبود مطالعه ای منسجم در این زمینه ضرورت انجام مطالعه حاضر را نشان می دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوع اختلال وسواسی-جبری در بیماران وابسته به مواد مخدر مراجعه کننده به کلینیک های ترک اعتیاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی مقطعی بود. در این پژوهش 200 نفر از بیماران وابسته به مواد مخدر مراجعه کننده به کلینیک های ترک اعتیاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان از دی ماه تا اسفند ماه سال 1393 به روش در دسترس انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه غربالگری وسواس Zohar-fineberg انجام شد. برای تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS-20 استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه تمام شرکت کنندگان مرد بودند. میانگین و انحراف معیار سن و مدت مصرف مواد به ترتیب 96/11±72/41 و 87/8±02/12 بود. از این افراد 71% متاهل، 56/0% دارای شغل آزاد و 43/0% تحصیلات دیپلم داشتند. همچنین 31 نفر (5/15%) افراد با اختلال وسواسی-جبری و 169 نفر (5/84 %) بدون اختلال وسواسی-جبری بودند.
بحث و نتیجه گیری
در ایجاد اختلال سوءمصرف مواد، اختلالات و علایم دیگر می توانند سهم داشته و مهم باشند، بنابراین تشخیص و توجه به آن ها بسیار مهم است. بر همین مبنا، متخصصین بالینی می توانند براساس نتایج چنین پژوهش هایی به طراحی کارآزمایی های بالینی مناسب و یا اصلاح مداخله های موجود اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1620757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!