بررسی وضعیت مولفه های فرهنگ ایمنی بیمار در مراکز آموزشی - درمانی کرمانشاه

پیام:
چکیده:
مقدمه
هرسال شاهد میزان بالایی از حوادث و رخدادهای قابل پیش گیری برای بیماران بستری در مراکز درمانی هستیم که برای جلوگیری از این حوادث نیاز به شناخت کافی از مولفه های آن می باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مولفه های فرهنگ ایمنی بیمار با میزان رخداد این خطاها و چگونگی کاهش آن ها انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه مقطعی در سال 1394 بر روی 380 نفر از کارکنان مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه در سطح شهر کرمانشاه وبا استفاده از پرسش نامه فرهنگ ایمنی بیمار، نسخه بیمارستانی انجام گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS-19 و روش های آماری، تحلیل واریانس و هم بستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
فرهنگ ایمنی بیمار در مراکز درمانی مورد مطالعه در سطح نامطلوبی بود. از بین مولفه های فرهنگ ایمنی، مسایل مربوط به کارکنان با 23 درصد و گزارش دهی با 26 درصد کم ترین میانگین نمره مثبت و مولفه های کار تیمی درون واحدها با 59 درصد و یادگیری سازمانی با 57 درصد بیش ترین میانگین نمره مثبت را به خود اختصاص دادند. 58 درصد شرکت کنندگان نیز هیچ خطایی گزارش نکردند.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاضر بر ایجاد جو سازمانی پذیرنده، لزوم مشارکت کارکنان در سطوح مختلف تصمیم گیری و ایجاد فرهنگ گفت و گو و گزارش دهی خطاها به منظور بازشناسی علل ایجاد کننده آن ها در جهت افزایش ارتقاء فرهنگ ایمنی بیماران تاکید دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1620849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!