بررسی عوامل موثر بر اثربخشی حفاظ الکترومغناطیسی نانوکامپوزیتی در باند فرکانسی X ا(GHz 5/12-8)

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت کنترل های مهندسی در پیش گیری از مواجهه با پرتوهای مایکروویو، این مطالعه به منظور طراحی و ساخت نوع جدیدی از حفاظ های الکترومغناطیسی کامپوزیتی در باند بسامدی ایکس و بررسی عوامل موثر بر اثربخشی آن انجام شد.
روش کار
در این تحقیق از رزین اپوکسی به عنوان بستر و نانوذرات اکسید نیکل به عنوان فیلر و در چهار درصد وزنی (5، 7، 9 و 11) برای ساخت حفاظ های کامپوزیتی با سه ضخامت گوناگون (2، 4و 6 میلی متر) استفاده شد. مشخصه یابی حفاظ ها با استفاده از دستگاه های پراش اشعه ایکس و میکروسکوپ الکترون روبشی انتشار میدانی انجام و مقادیر اثربخشی حفاظتی، عمق نفوذ و آستانه نفوذ حفاظ ها با استفاده از دستگاه تحلیل گر شبکه اندازه گیری شد. با استفاده از آنالیز وزن سنجی دمایی نیز اثر افزایش دما بر تغییرات جرمی حفاظ ها بررسی گردید.
یافته ها
حفاظ کامپوزیتی mm 6-11%، بیش ترین مقدار اثربخشی حفاظتی (18/84 درصد) را در فرکانس01/8 گیگاهرتز و حفاظ mm 4-7%، بیش ترین مقدار میانگین اثربخشی حفاظتی (72 /66 درصد) را در باند بسامدی ایکس، به دست آورد. ضخامت 4 میلی متر ضخامت بهینه و بحرانی در این مطالعه بود و مقدار عمق نفوذ بیش تر از ضخامت کامپوزیت ها به دست آمد. افزایش مقدار نانوذرات اثر قابل توجهی بر اثربخشی حفاظتی حفاظ ها نداشت. حفاظ های مورد مطالعه تا دمای 150 درجه سانتی گراد مقاوم به حرارت بودند و دچار افت وزن نشدند. نانوذرات اکسید نیکل از توزیع و پراشیدگی مطلوبی در بستر اپوکسی برخوردار بودند و آستانه نفوذ در مقادیر اندک نانوذرات اکسید نیکل ظهور نمود.
نتیجه گیری
این مطالعه توانست با به کارگیری ضخامت کم و مقدار اندک نانوذرات به حفاظی با اثربخشی چشم گیر جهت اهداف بهداشت حرفه ای دست یابد، ضمن این که از مزایایی چون تولید آسان و ارزان، مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی و سبک وزن بودن نیز برخودار باشد. کامپوزیت های اکسید نیکل / اپوکسی می توانند معرف نسل جدیدی از حفاظ های الکترومغناطیس و گزینه مناسبی جهت حفاظت شغلی در برابر پرتوهای مایکروویو باشند. پیشنهاد می شود در پژوهش های آتی، با کاهش عمق نفوذ اثربخشی این حفاظ ها بهبود یافته و کارایی آنها در محیط های کاری نیز بررسی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1620854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!