آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی در مورد واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی و عوامل مرتبط با آن

پیام:
چکیده:
مقدمه
عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) Human Papilloma Virus در دنیا در حال گسترش می باشد. با توجه به نقش پیش سرطانی آن و اهمیت پیشگیری، تزریق این واکسن در تمام کشورها مورد توجه قرار گرفته است. آگاهی و نگرش در میزان پذیرش این واکسن در بیماران تاثیر قابل ملاحظه ای دارد. بنظر می رسد که سطح بالای آگاهی پزشکان بر نحوه آگاه سازی و توجیه گروه هدف جهت پذیرش واکسن تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد.
هدف
هدف از این مطالعه تعیین سطح آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی در مورد واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی بود.
روش کار
این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در بین کلیه دانشجویان پزشکی (90 نفر) ورودی سالهای 84 و 85 دانشگاه علوم پزشکی گیلان در طی سال 1391 بطور سرشماری انجام شد. معیار ورود به مطالعه تحصیل در سال آخر پزشکی و تمایل به شرکت در مطالعه بود. پرسشنامه ی محقق ساخته شامل سه قسمت اطلاعات فردی (6سوال)، سوالات آگاهی (20سوال) و نگرش (26سوال) تهیه و توسط دانشجویان تکمیل گردید. در مورد امتیاز دهی پرسشنامه آگاهی برای پاسخ به سوالات درست نمره یک، نمی دانم، صفر و غلط، نمره 1- در نظر گرفته شد. در خصوص امتیاز دهی برای پاسخ به سوالات نگرش از مقیاس لیکرت برای موافقم نمره3، نمی دانم نمره 2 و مخالفم نمره 1 در نظر گرفته شد. سطوح امتیاز در سطح سوالات آگاهی بین 20- تا 20 امتیاز و در سطح نگرش 26 تا 78 امتیاز بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و توزیع فراوانی و آمار استنباطی شامل آزمون های تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد اکثر نمونه ها (2/82%) زن و (7/66%) دارای سن کمتر از 25 سال بودند. مهمترین منبع کسب اطلاعات در خصوص، دروس دوران تحصیل در رشته پزشکی (57%) بود. میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی افراد 24/3±17/5
(پاسخ ها در با محدوده ی 13 تا 5-) و میانگین نگرش 04/5±16/52 (پاسخ ها در محدوده ی 63-38) بود بین نمرات آگاهی و نگرش از با جنسیت، رده های سنی، وضعیت تاهل و منبع کسب اطلاعات دانشجویان رشته پزشکی مورد مطالعه تفاوت آماری معنی داری دیده نشد (05/0P>). همچنین هیچ نوع همبستگی بین نمرات آگاهی و نگرش از این ویروس دیده نشد(11/0r =- و 28/0P=).
بحث و نتیجه گیری
براساس نتایج پژوهش میزان نمره آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی راجع به این واکسیناسیون پایین بود. همچنین با توجه به اینکه منبع اصلی کسب اطلاعات دانشجویان دروس دوران تحصیل می باشد. در نتیجه توجه ویژه به محتوای آموزشی دروس در ارتقا آگاهی و به دنبال آن نگرش بالاتر دانشجویان به عنوان پزشکان آینده حائز اهمیت می باشد. لذا پیشنهاد می گردد برنامه های آموزشی جهت ارتقا آگاهی دانشجویان در طی دوره تحصیلی و خصوصا دوره آموزش بالینی عفونی راجع به ویروس پاپیلومای انسانی و واکسیناسیون آن تدوین گردد. از سویی با توجه به نقش اطلاع رسانی و آموزشی مهم پزشکان در جامعه، با ایجاد درک و آگاهی بالاتر دانشجویان در خصوص نقش واکسناسیون در پیشگیری و کاهش میزان مرگ و میر از سرطان سرویکس، می توان گامی جهت بهبود وضعیت سلامت مردم برداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1622526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!