مقایسه آگاهی و عملکرد مادران کودکان مبتلا به تشنج ناشی از تب با و بدون عود

پیام:
چکیده:
مقدمه
تشنج ناشی ازتب، شایع ترین نوع اختلال تشنجی و یکی از شایع ترین علل پذیرش در بخش های اورژانس و نورولوروژی بیمارستان های اطفال می باشد. این بیماری به علت توام شدن دو پدیده مهم تب و تشنج در یک زمان در کودک باعث اختلال در زندگی خانوادگی، استرس و اضطراب فراوانی را در آنها ایجاد می کند. همچنین آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی کودک وارد می کند. به دلیل شیوع بالای تب و تشنج تعیین آگاهی و عملکرد مادران کودکان با و بدون عود لازم به نظر می رسد، با شناسایی این عوامل، در پیشگیری از حملات بعدی و جلوگیری از عوارض و هزینه های سنگین درمان، اقدامی موثر در بهبود روند سلامت کودکان انجام شود.
هدف
هدف از این مطالعه، مقایسه آگاهی و عملکرد مادران کودکان مبتلا به تشنج ناشی از تب با و بدون عود مراجعه کننده به یکی از مراکز آموزشی و درمانی شهر رشت می باشد.
روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقایسه ای است. نمونه های تحقیق 156 نفر از مادران دارای کودک مبتلا به تشنج ناشی از تب 6 ماه تا 6 سال (78 نفر در هر یک از گروه های با عود و بدون عود) مراجعه کننده به یکی از مراکز آموزشی درمانی شهر رشت می باشند. نمونه ها با مراجعه به پرونده و هم چنین کودکان تحت پیگیری مراجعه کننده به کلینیک نورولوژی جمع آوری شدند. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع نمونه گیری در دسترس بود. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش که شامل اطلاعات فردی- اجتماعی والدین و کودک و پرسشنامه محقق ساخته آگاهی و عملکرد مادران می باشد. جهت تعیین روایی ابزار از روش تعیین روایی محتوی با استفاده از نظر 10 نفر از اعضای هیئت علمی استفاده شد. ضریب روایی محتوی برای کلیه عبارات این پرسشنامه، بیشتر از 7/0و شاخص روایی محتوی بین 7/0 تا 1 محاسبه شد. برای بررسی پایایی، از روش آزمون مجدد استفاده شد به طوری که 10 نمونه پرسشنامه را تکمیل کردند. بعد از یک هفته، مجددا پرسشنامه به همان 10 نفر داده شد. پایایی در آزمون مجدد بیش از 90 درصد برآورد شد. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (آزمون تی، مربع کای، من ویتنی و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
یافته ها نشان می دهد که اکثریت واحدهای مورد پژوهش درگروه با و بدون عود پسر بودند. میانگین سنی کودکان درگروه بدون عود 85/17±4/35 (ماه) و درگروه با عود 32/18±85/41 (ماه) بود. 8/62 درصد از واحدهای مورد پژوهش درگروه بدون عود 97/58 درصد در گروه با عود فرزند اول خانواده بودند. میانگین نمره آگاهی در مادران کودک بدون عود 8/3 ± 5/29 بیشتر از مادران کودکان با عود 9/3 ± 1/28 بود. این اختلاف از لحاظ آماری معنادار می باشد (023/0 P<). میانگین نمره عملکرد در مادران کودکان بدون عود (68/1±58/8) بیشتر از مادران کودکان با عود (64/1±48/8) بود. البته این اختلاف از لحاظ آماری معنادار نبود. برای آنالیز چندگانه ارتباط بین آگاهی و عملکرد با عود از مدل رگرسیون لوجستیک استفاده گردید. نتایج این مدل نشان داد که از بین متغیرهای آگاهی و عملکرد، نمره آگاهی به عنوان پیش بینی کننده مرتبط با عود تلقی گردید. (988/0 – 835/0 : CL95% ، 908/0OR=)
بحث و نتیجه گیری
در این مطالعه، تنها عامل پیش بینی کننده عود، میزان آگاهی مادران بود. آگاهی ضعیف مادران در مورد بیماری سبب عملکرد ضعیف و به دنبال آن باعث تکرار تشنج می شود. با توجه به اهمیت موضوع، برای جلوگیری از وقوع تشنج ناشی از تب در کودکان در وهله اول، باید پرستاران بهداشت جامعه در مراکز بهداشتی برای زنان باردار و مادران نوزادان، قبل از اینکه تشنج اتفاق بیافتد آموزش های لازم را ارائه دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1622528 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!