بررسی ارتباط سبک رهبری آمرانه و ویژگی های شخصیتی مدیران پرستاری بیمارستان های تابعه دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران درسال 94-1393

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پرستاری و سایر حرفه های تخصصی در مراقبت بهداشتی، به چالش در خواهند آمد تا به نیازهای درحال تغییر عموم مردم و ماهیت در حال تغییر جامعه پاسخ دهند و این مستلزم این است که پرستاران در نقش های مدیریتی باشند تا نیازهای پرستاران را برای تداوم پیشرفت حرفه ای مدیریت و حمایت کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سبک رهبری آمرانه و ویژگی های شخصیتی مدیران پرستاری بیمارستان های تابعه دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران تدوین شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- همبستگی، با روش نمونه گیری چند مرحله ای، 140 نفر از مدیران پرستاری بیمارستان های تابعه دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران انتخاب شدند.ابزار جمع آوری داده ها سه پرسش نامه استاندارد سبک رهبری و ویژگی های شخصیتی و مشخصات دموگرافیکی بود. اعتبار پرسش نامه ها از روش آلفای کرونباخ 86/0 برای پرسش نامه سبک رهبری و 88/0 برای پرسشنامه ویژگی های شخصیتی محاسبه شد و داده ها توسط نرم افزار SPSS19 و آماره های توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
یافته ها
بیشتر مدیران پرستاری دارای سبک رهبری آمرانه و ویژگی با وجدان بودن بودند. سبک رهبری آمرانه با ویژگی برون گرایی، گشودگی، موافق بودن و باوجدان بودن رابطه معکوس معنی داری داشت (5/0 >p).
نتیجه گیری
به وسیله نمره ویژگی های شخصیت، سبک رهبری آینده یک مدیر را می توان پیش بینی کرد که روش مناسبی در گزینش افراد با سبک رهبری کارآمدتر و اداره بهینه سازمان مربوطه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 247
لینک کوتاه:
magiran.com/p1623392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!