تحلیل شاخص های کالبدی اثرگذار بر ارتقای امنیت محیطی در بافت تاریخی شهر یزد

چکیده:
مقدمه
جرم، یکی از ناهنجاری های اجتماعی بوده و معمولا در محیط هایی اتفاق می افتد که از آن بهعنوان مکان های مستعد جرم و یا جرمخیز یاد میشود. شکلگیری چنین مکانهای جرمخیزی تحتتاثیر عوامل مختلفی است و یکی از مهمترین این عوامل ویژگی های محیط میباشد. در همین راستا پژوهش حاضر به دنبال آن است تا با مبنا قرار دادن رویکرد پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیط، به واکاوی یکی از دلایل مهم جمعیتگریزی و تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگی بافت تاریخی شهر یزد و تنزل امنیت محیطی در آن بپردازد.
روش
روش تحقیق حاضر، روش پیمایشی میباشد که با استفاده از ابزار پرسشنامه به جمعآوری اطلاعات پژوهش مبادرت گردید و سپس با استفاده از آزمونهای T-test و فریدمن، داده ها تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها حاکی از آن است که رضایتمندی ساکنان از شرایط امنیت بافت تاریخی در وضعیت مناسبی نمیباشد و وضعیت شاخصهای کاربری اراضی، مبلمان شهری، مولفه های خوانایی محیط، شرایط بهداشتی و تمیزی محیط، معابر و دسترسی ها، پوشش گیاهی و امکان نظارت غیررسمی و گویه های مترتب بر آن در بسیاری از موارد از حد متوسط پایینتر بوده و فاصله زیادی با شرایط مطلوب زندگی در بافتهای تاریخی دارد.
نتیجه گیری
نتایج حاصله از پژوهش نشان از وجود فاصله زیاد شرایط کنونی با شرایط مطلوب در بافت تاریخی شهر یزد دارد و از میان شاخصها، شاخصهای خوانایی، پوشش گیاهی و نظارت غیررسمی دارای شرایط نامناسبتری هستند، لذا ضروری است که در اولویتهای اولیه اقدام در بافت تاریخی شهر یزد در راستای افزایش امنیت محیطی قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1624114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!