اثر کفی طبی قوس دار به همراه گوه خارجی بر گشتاور نزدیک کنندگی بخش داخلی زانوی بیماران مبتلا به استئوآرتریت

چکیده:
هدف
استئوآرتریت زانو شایع است و سالیانه تعداد زیادی از افراد را مبتلا می سازد. درمان استئوآرتریت زانو به دو شیوه درمان جراحی و غیر جراحی است. استفاده از زانو بند و کفی های طبی در درمان غیر جراحی رایج است. هدف تحقیق حاضر ارزیابی تاثیر یک مدل کفی طبی قوس دار همراه با گوه خارجی بر متغیرهای کینتیکی و کینماتیکی مفصل زانو حین راه رفتن بود.
روش بررسی
تعداد 10 آزمودنی با استئوآرتریت بخش داخلی زانو به صورت نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس با دامنه سن 30 تا 60 سال، میانگین قد14/20±176/10 سانتیمتر و میانگین وزن6/3±75/5 کیلوگرم در این تحقیق نیمه تجربی شرکت کردند. جهت اندازه گیری متغیرهای کینتیکی و کینماتیکی راه رفتن از یک صفحه ی نیروی Kistler و 7 دوربین آنالیز حرکت پرسرعت با فرکانس نمونه برداری 100 هرتز استفاده شد. کلیه متغیرها حین راه رفتن در دو حالت با کفی قوس دار همراه با گوه خارجی و با پای برهنه ثبت گردید.
یافته ها
میانگین سرعت راه رفتن با کفی طبی3/10±63/10 میلیمتر بر ثانیه بود که هیچگونه تفاوت معنی داری با راه رفتن با پای برهنه نداشت (0/42=p). حداکثر قله اول نیروی عمودی عکس العمل سطح وارد شده به مفصل زانو 0/55N/BW به طور قابل توجهی حین استفاده از کفی افزایش پیدا کرد (0/03=p). گشتاور نزدیک کنندگی(adductory) وارد شده به مفصل زانو حین راه رفتن با کفی 0/05± 0/45 نیوتن متر بدست آمد که به طور معنی داری کمتر از راه رفتن بدون کفی بود (p>0/01).
نتیجه گیری
کفی قوس دار همراه با گوه خارجی، گشتاور نزدیک کنندگی وارده به مفصل زانو را کاهش داد. کاهش گشتاور نزدیک کنندگی با کاهش نیروهای اعمال شده به بخش داخلی مفصل زانو همراه است. بنابراین می توان گفت استفاده از کفی قوس دار، به خاطر کاهش گشتاور نزدیک کنندگی، به کاهش درد و تسهیل راه رفتن بیماران مبتلا به استئوآرتریت می انجامد. پیشنهاد می شود متخصصان توانبخشی کفی حاضر را جهت کاهش درد زانو به بیماران مبتلا به استئوآرتریت تجویز کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1625074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!