درمان ادم ماکولای سیستویید سودوفاکیک

چکیده:
این مقاله مروری با استفاده از مقالات جستجو شده موجود در Medline که در فاصله سال های 2013-1950 منتشر شدند، نگارش شده است. مقالات مربوط به موضوع این مقاله که به سایر زبان ها نوشته شده بود ولی خلاصه انگلیسی داشت، شامل این جستجو بود. کلید واژه های زیر جهت جستجو استفاده شد:ادم ماکولای سیستویید سودوفاکیک، کورتیکواسترویید موضعی، تزریق کورتیکواسترویید داخل زجاجیه، تزریق داخل زجاجیه تریامسینولون، داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی، داروهای ضد VEGF و پارس پلانا ویترکتومی.
ادم ماکولای سیستویید سودوفاکیک Pseudophakic Cystoid Macular Edema (PCME) عارضه شایع به دنبال جراحی آب مروارید می باشد. PCME حاد می تواند به صورت خودبه خودی بهبود یابد ولی برخی بیماران دچار ادم مزمن ماکولا می شوند که دید را تحت تاثیر قرار می دهد و درمان آن را دشوار می سازد. این بیماری 50 سال پیش توضیح داده شده و انتخاب های متعددی برای درمان بالینی آن پیشنهاد شده است. ما در مورد نحوه تاثیر بالینی و عوارض جانبی این روش های درمانی بحث می کنیم.
داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی و کورتیکواستروییدی به صورت گسترده در درمان PCME استفاده می شوند و این داروها وقتی با هم ترکیب شوند تاثیر مضاعف دارند. برخی اوقات کورتیکواستروییدها و داروهای ضدرشد اندوتلیال عروقی داخل زجاجیه هنگام شکست درمان های موضعی یا تاثیر محدود آن ها امیدبخش می باشند. اما مطالعات بالینی تصادفی سازی شده جهت ارزیابی کامل تاثیرات و خطرات داروهای ضدVEGF ضروری است. وقتی PCME به داروها مقاوم بوده یا همراه با درگیری واضح زجاجیه باشد، ویترکتومی از طریق پارس پلانا می تواند با وجود خطرات عوارض ویترکتومی جهت بهبود بیماری نتایج مفید داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
374
لینک کوتاه:
magiran.com/p1625187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!