بررسی اختلالات سیستمیک و ناهنجاری های کروموزومی در بیماران مبتلا به آنوفتالموس، میکروفتالموس و کلوبوما

چکیده:
تعیین میزان فراوانی ناهنجاری های کروموزومی و اختلالات سیستمیک همراه در بیماران مبتلا به میکروفتالموس، آنوفتالموس و کلوبوما.
روش پژوهش: بیماران مبتلا به آنوفتالموس، میکروفتالموس یا کلوبوما تحت معاینات سیستمیک و ارزیابی اندام های مختلف بدن از نظر وجود یا عدم وجود ناهنجاری سر و صورت، عضلانی- اسکلتی، سیستم عصبی و ادراری- تناسلی و قلبی قرار گرفتند. هم چنین ارزیابی کاریوتایپ خون محیطی جهت بررسی اختلالات کروموزومی انجام پذیرفت.
یافته ها
در مجموع از 26 بیمار، 6 نفر مبتلا به اختلالات سیستمیک مختلف بودند (1/23 درصد). در میان اختلالات مختلف، اختلالات سیستم عصبی با 2/19 درصد بیش ترین شیوع و پس از آن اختلالات سر و صورت با 2/11 درصد، رتبه دوم را از نظر میزان فراوانی به خود اختصاص داده بودند. هم چنین اختلالات سیستم ادراری-تناسلی و قلبی و عضله-اسکلتی هر کدام در 8/3 درصد بیماران مورد مطالعه یافت شدند. این اختلالات در حالی است که هیچ یک از بیماران از نظر اختلالات کروموزومی دارای کاریوتایپ غیرطبیعی نبودند. تمامی ناهنجاری های سیستمیک در بیمارانی وجود داشت که مبتلا به آنوفتالموس یا میکروفتالموس بودند، در حالی که هیچ یک از بیمارانی که کلوبوم تنها داشتند، دارای اختلال سیستمیک نبودند.
نتیجه گیری
با توجه به شایع تر بودن اختلالات سیستمیک مختلف در بیماران مبتلا به آنوفتالموس و میکروفتالموس، انجام معاینات سیستمیک در تمامی این بیماران لازم به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
329
لینک کوتاه:
magiran.com/p1625192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!