تاثیر خمیرسازی شیمیایی باگاس و جفت کننده روی خواص فیزیکی-مکانیکی چندسازه های حاصل از خمیرکاغذ باگاس/ پلی اتیلن سبک

چکیده:
در این تحقیق تاثیر تقویت کنندگی الیاف بکر و الیاف حاصل از خمیرسازی شیمیایی باگاس و به کارگیری جفت کننده MAPE بر خواص فیزیکی-مکانیکی چندسازه های چوب-پلاستیک بر پایه پلی اتیلن سبک موردبررسی قرار گرفت. الیاف باگاس از منطقه تحقیقاتی خوزستان تهیه شده و پس از بررسی خواص شیمیایی و آناتومی خمیرهای مختلف شیمیایی شامل خمیرکاغذهای مونواتانول آمین (MEA)، سولفیت قلیایی-آنتراکینون (AS)، سودا رنگبری نشده (UNS) و رنگبری شده (BS) از آن تهیه گردید. سپس چندسازه ها با مقدار 30% وزنی الیاف به وسیله اکسترودر دومارپیچ و قالب گیری پرسی ساخته شدند. ویژگی های فیزیکی-مکانیکی این چندسازه ها مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته و با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج نشان داد که در طی خمیرکاغذسازی شیمیایی بخشی از لیگنین و همی سلولزها حل می شود بنابراین قابلیت اتصال و نسبت ابعاد الیاف باگاس بهبود یافته و درنتیجه الیاف خمیرکاغذ باگاس نسبت به الیاف باگاس خام دارای قابلیت تقویت کنندگی بهتری هستند. بهترین خواص به وسیله الیاف خمیرکاغذ مونو اتانول آمین و سولفیت قلیایی-آنتراکینون حاصل شد. افزودن 5% وزنی جفت کننده MAPE (مالدئیک انیدرید پلی اتیلن) به طور معنی داری مقاومت کششی، مدول کششی، مقاومت به ضربه و واکشیدگی ضخامت را بهبود می دهد که باعث انتقال موثر تنش از ماتریس به الیاف تقویت کننده محکم می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
349 تا 362
لینک کوتاه:
magiran.com/p1626145 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!