بررسی امکان جایگزینی نسبی تفاله میوه زیتون با برخی اقلام جیره در تغذیه ماهی قزل آلای رنگین کمان پرورشی (Oncorhynchus mykiss Walbaum، 1792)

چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی تاثیر استفاده از ضایعات حاصل از روغن کشی میوه زیتون بر ترکیبات شیمیایی بدن، شاخص های رشد، فاکتورهای خونی و ارزیابی حسی ماهی قزل آلای رنگین کمان انجام پذیرفت. 6 نوع جیره غذائی شامل یک جیره شاهد (بدون تفاله زیتون) و 5 جیره حاوی 2، 4، 6، 8 و 10 درصد تفاله خشک و الک شده تجاری میوه زیتون تهیه شده و ماهیان با وزن متوسط 7/184 گرم در استخرهای مستطیلی شکل تغذیه شدند. هر تیمار از سه تکرار برخوردار بود. دبی متوسط آب 10 لیتر بر ثانیه و میزان دما و pH آب به ترتیب در طی دوره پرورش 3±10 درجه سانتی گراد و 9/7- 8/6 بوده است. ماهی ها بر اساس میزان اشتها در سه نوبت در روز (ساعتهای 8، 12 و 18) بطور دستی تغذیه شدند. بررسی شاخص های مختلف اعم از آنالیز لاشه، شاخص های رشد و فاکتورهای خونی نشان داد که می توان تا 8 درصد جیره توسط تفاله زیتون جایگزین شود و علی رغم اینکه در اکثر موارد تیمار 10 درصد نیز شرایط مشابه ای داشته اما با بررسی برخی از شاخص های خونی به نظر می رسد که استفاده از تفاله زیتون تا 8 درصد ترکیب جیره مناسب ترین میزان بکارگیری آن می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p1626617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!