ارزیابی پس پردازش برون دادهای دینامیکی مدل های اقلیمی در برآورد تغییرات تبخیر تعرق پتانسیل تحت سناریوهای واداشت تابشی (بررسی موردی: دشت مشهد)

چکیده:
تبخیر تعرق پتانسیل پارامتری کلیدی در محاسبات نیاز آبی، مطالعات اقلیمی و مدلهای هیدرولوژیکی است. هدف از این مطالعه بررسی میزان تغییرات این کمیت بر اساس سناریوهای جدید واداشت تابشی (RCP) و مدلهای اقلیمی پس پردازش شده پروژه CORDEXدر 50 سال آتی (2021-2070)در دشت مشهد می باشد. به این منظور ، تبخیر تعرق پتانسیل با استفاده از معادله پنمن-مانتیث و داده های هواشناسی تاریخی دوره پایه (1991-2005) ایستگاه سینوپتیک مشهد برآورد شده و با خروجی دو مدل اقلیمی منتخب از مجموعه مدلهای CMIP5 مقایسه گردیده است. به منظور کم کردن خطاهای موجود در برآوردهای مدل، عمل پس‎پردازش بر روی داده های برآورد شده انجام شد، نتایج حاصل از پس پردازش نشان داد که مدل در ماه های گرم سال توانایی بهتری در برآورد این تبخیرتعرق پتانسیل نسبت به ماه های سرد سال دارد. همچنین مقادیر تبخیرتعرق پتانسیل در دشت مشهد طی سال‎های 2070 2021 تحت سناریوهای RCP4.5 وRCP8.5 ، تهیه و روند آن‎ها بررسی گردید.بر اساس نتایج حاصله، بیشترین افزایش مقدار تبخیر تعرق پتانسیل در ماه ژانویه تحت دو سناریوی RCP4.5 و RCP8.5 به ترتیب با 4/15% و 4/16% افزایش نسبت به دوره پایه و نیز بیشترین مقدار کاهش در ماه اکتبر با 5/12 % و 0/10 % کاهش نسبت به دوره پایه مشاهده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
687 تا 696
لینک کوتاه:
magiran.com/p1626755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!