اندازه گیری و مقایسه غلظت فلزات سنگین (سرب، مس، روی ومنگنز) ریشه گیاه گندم در منطقه دره زرشک، استان یزد

چکیده:
آلودگی زمین های زراعی مشکل گسترده مناطق معدنی است و این احتمال وجو دارد که با انتقال آلاینده ها به زنجیره ی غذایی موجب تجمع آن ها در بافت های گیاهی و حیوانی شده و برای سلامتی آن ها خطر آفرین گردد. این پژوهش با هدف اندازه گیری غلظت فلزات سنگین (سرب، مس، روی و منگنز) در ریشه ی نمونه های گندم روستاهای محدوده کانسار مس دره زرشک صورت گرفت تا در پایش های آینده نیز مورد استفاده قرار گیرد. به این منظور 4 روستای منطقه برای نمونه گیری انتخاب و از هر روستا 10 نمونه گندم برداشت شد. نمونه ها به روش هضم خشک آماده سازی و اندازه گیری فلزات با دستگاه ICP-OES انجام گرفت. آنالیزهای آماری با کمک نرم افزار (17)SPSS انجام شد. غلظت مس، روی، سرب و منگنز در ریشه ی نمونه های گندم روستاهای مختلف در سطح 05/0 اختلاف معنی داری داشتند. بیشترین غلظت مس، سرب و روی به ترتیب 3/60، 3/164 و 1/123 میلی گرم در کیلوگرم وزن خشک در ریشه ی گندم های روستای دره زرشک و بیشترین غلظت منگنز 8/224 در ریشه ی گندم های روستای حسن آباد مشاهده شد. کمترین غلظت مس، سرب، روی و منگنز به ترتیب 8/9، 1/21، 1/43 و 1/118 میلی گرم در گیلوگرم وزن خشک در ریشه ی گندم های روستای دره گازه مشاهده شد. لازم است بهره برداری از معدن با رعایت استانداردهای زیست محیطی انجام شود تا از انتقال آلودگی جلوگیری به عمل آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
347 تا 359
لینک کوتاه:
magiran.com/p1626998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!