پیش بینی ابعاد سواد سلامت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1395: نقش متغیرهای جمعیت شناختی

چکیده:
زمینه و هدف
سواد سلامت یک پیامد کلیدی اقدامات آموزش بهداشت است که باید در مفهوم وسیع تر ارتقای سلامت قرار گیرد. این مطالعه با هدف پیش بینی ابعاد سواد سلامت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1395: نقش متغیرهای جمعیت شناختی انجام گرفت.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع توصیفی همبستگی است که بر روی 350 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بود. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سواد سلامت منتظری و همکاران استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS 23 و با به کارگیری آزمون های آماری تی، آنوا و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار نمره کلی سطح سواد سلامت در دانشجویان 43/0 ± 04/4. بود. آزمون تی و آنالیز واریانس یک طرفه بین سطح سواد سلامت با جنس، سن، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و محل سکونت رابطه معنی داری را نشان داد. ضریب همبستگی پیرسون بین اجزای سواد سلامت در نمونه های پژوهش همبستگی بالایی را نشان داد و از لحاظ آماری معنی دار بود(001/0P<).
نتیجه گیری
اهمیت و ضرورت توجه به سواد سلامت دانشجویان برای ارتقای سلامت به عنوان عامل تاثیر گذار و ضروری به نظر می رسد. پیشنهاد می شود سیاستگذاران و مجریان برنامه های آموزشی دانشگاه با فراهم آوردن محتوا و محیط آموزشی مناسب و با گنجاندن واحد درسی یا دوره های آموزشی در دوره تحصیل، سواد سلامت دانشجویان را افزایش دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
182 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!