بررسی سطح سواد سلامت بلوغ در دختران 16-14 ساله پایه اول دبیرستان های شهرستان اقلید

چکیده:
زمینه و هدف
سواد سلامت، مسئله ای جهانی است و طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت نقشی محوری در تعیین نابرابری های سلامت، چه در کشورهای غنی و چه در کشورهای ضعیف دارد. هدف کلی این پژوهش«تعیین بررسی سطح سواد سلامت بلوغ در دختران 16-14 ساله پایه اول دبیرستان های بود.
مواد و روش ها
این مطالعه کمی- توصیفی که بر روی 186 نفر ازدختران (16-14) سال و نمونه گیری تصادفی طبقه ای به منظور دستیابی اطلاعات مورد نیاز، از 5 پرسش نامه محقق ساخته پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ و با ضریب پایایی. (81/0r=) و جهت تجزیه و تحلیل از (18SPSS (V. استفاده گردیده است.
یافته ها
سطح سواد سلامت درک خواندن مطالب مربوط به کلیات دوران بلوغ در حد مرزی، پوست و مو و بهداشت ناحیه تناسلی وپستان، در حد کافی، سلامت قاعدگی،در حد ناکافی و سواد سلامت در عملکرد و محاسبات مربوط به کلیات دوران بلوغ، پوست و مو و بهداشت ناحیه تناسلی وپستان در حد مرزی و سلامت قاعدگی، در حد ناکافی بود. عملکرد و محاسبات مربوط به کلیات دوران بلوغ در دانش آموزان مستقل از درک خواندن مطالب بود و بین درک خواندن مطالب و عملکرد و محاسبات سلامت قاعدگی، پوست و مو، بهداشت ناحیه تناسلی، ارتباط مستقیم و معنی داری با (05/0 P <)وجود داشت.
نتیجه گیری
پژوهش سطح سواد سلامت بلوغ دختران نوجوان شهرستان اقلید را مرزی ارزیابی نمود و دختران نوجوان به علت سطح سواد سلامت مرزی بلوغ می توانند دچار مشکلات جسمی و روحی بسیاری گردند که در سلامت باروری و رشد اجتماعی آنان در آینده موثر باشدو باید در مدارس آموزش مناسب درباره بلوغ انجام پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!