بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی مدیران با سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در سازمان های فرهنگی گیلان

پیام:
چکیده:
امروزه اهمیت شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان درک شده است، رفتار ارزشی دمکراتیک، رو به افزایش است. از این روست که محققان زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی پرداخته اند. هدف این تحقیق، مطالعه رابطه بین رهبری اخلاقی و سرمایه اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان های فرهنگی استان گیلان است. متغیر وابسته، رفتار شهروندی سازمانی است که مبتنی بر نظریه ارگان و مشتمل بر پنج بعد است: نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، احترام و آداب اجتماعی(مدنی).
ابعاد رهبری اخلاقی بر اساس مدل کالشوون و همکاران شامل: اشتراکی کردن قدرت، جهت گیری به سوی افراد، عدالت، صداقت، تشریح نقش ها و هدایت اخلاقی است. در این تحقیق، سرمایه اجتماعی بر اساس دیدگاه ناهاپیت و قوشال سه بعد زیر را شامل می شود:1 بعد شناختی سرمایه اجتماعی، 2 بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و 3- بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی
روش تحقیق، پیمایش و ابزار آن، پرسشنامه است. 250 نفر از کارکنان سازمان های فرهنگی، نمونه تحقیق هستند که به صورت اتفاقی ساده انتخاب شدند. نتایج نشان می دهد که بین رفتار اخلاقی مدیران با سرمایه اجتماعی کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در سازمان های فرهنگی استان گیلان، رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین همه ابعاد رهبری اخلاقی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، رابطه کاملا معنادار و مثبت وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!