انگیزه و آگاهی اهداکنندگان جوان خون در استان کرمان در سال های 1389-1388

چکیده:
سابقه و هدف اهداکنندگان خون داوطلبانه و بدون پاداش، خون اهدا می نمایند و نیمی از آن ها را، جوانان تشکیل می دهند. هدف از این مطالعه، انگیزه اهداکنندگان جوان جهت اهدای خون بود.
مواد و روش هااین مطالعه مقطعی- توصیفی بر روی 1000 اهداکننده در محدوده سنی 30- 18 سال انجام شد. پرسشنامه ای که قبلا روایی سنجی شده بود در سه بخش اطلاعات فردی، انگیزه و میزان آگاهی در مورد انتقال خون ارائه شد. برای تجزیه و تحلیل از آزمون کای دو و 5/11 SPSS استفاده گردید.
یافته هاشایع ترین انگیزه اهداکنندگان، کمک به هم نوع در 2/89% بود. از بین آن ها 4/18% انجام آزمایش های رایگان و 8/21% انجام آزمایش HIV را به میزان زیادی در انگیزه شان جهت اهدای خون موثر دانستند. میانگین سن افراد مورد مطالعه 6/24 سال بود. 1/82% اهداکنندگان مرد و 9/17% زن بودند. 1/71% آن ها مجرد و 4/33% لیسانس و بالاتر داشتند. 1/84% آنان از شرایط اهدای خون آگاهی داشته و 9/15% اظهار بی اطلاعی کرده بودند. تنها 4/12% از دوره پنجره در بعضی ازبیماری های منتقله از خون آگاهی داشتند.
نتیجه گیریبه نظر می رسد آگاهی و علم در خصوص اهدای خون و روش های انتقال بیماری ها کافی نبوده و لازم است برنامه های آموزشی مورد توجه قرار گیرد تا اهداکنندگان جوان به اهداکنندگان سالم مستمر تبدیل شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
340 تا 346
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!