تعیین درصد فراوانی استفاده از پروفیلاکسی علیه ترومبوز وریدهای عمقی در بیماران بستری در بخش های جراحی بیمارستان آموزشی امام خمینی(ره) ایلام

چکیده:
سابقه و هدف
سالانه شمار زیادی از بیماران به علت یک بیماری خوش خیم بستری می شوند ولی به علت آمبولی ریوی فوت می کنند، در حالی که اگر پروفیلاکسی مناسب انجام شود می توان از مرگ آن ها جلوگیری کرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین درصد فراوانی استفاده از پروفیلاکسی علیه ترومبوز وریدهای عمقی(DVT) بر اساس دستورالعمل های انجمن پزشکان ریه آمریکا(ACCP) انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع گذشته نگر و توصیفی بود و نمونه ها از میان پرونده بیمارانی که در بخش های جراحی بیمارستان امام خمینی (ره) شهر ایلام در بازه زمانی فروردین 1391 تا مهر 1392 بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، انتخاب شدند. نوع دریافت پروفیلاکسی بر اساس دستورالعمل ACCP تعیین گردید. پس از بررسی معیارهای ورود و خروج، اطلاعات بیماران استخراج گردید. در پایان اطلاعات به دست آمده توسط آزمون های توصیفی کای دو، اسپیرمن و نرم افزار 17 SPSS آنالیز شدند.
یافته ها
در بررسی 169 نمونه واجد شرایط، 78 (2/46%) بیمار زن بودند. از 132 بیمار نیازمند دریافت پروفیلاکسی، 39 بیمار(5/29%) پروفیلاکسی دریافت نمودند و در 13 بیمار(7/22%) مطابق دستورالعمل ACCP برای نوع، دوز و مدت زمان ترومبوپروفیلاکسی، به طور کامل اجرا شده بود. بیشترین میزان ترومبوپروفیلاکسی در بخش های ICU (6/46%) و جراحی اعصاب(5/47%) و کمترین این میزان در بخش کلیه و مجاری ادراری(0%) بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان می دهد اختلاف قابل توجهی میان عملکرد بالینی با توصیه های ACCP در پروفیلاکسی علیه DVT وجود دارد و در بیش از 75% بیماران دارای خطر DVT، ترومبوپروفیلاکسی بر اساس دستورالعمل ACCP اجرا نشده است. لذا استراتژی های جدید برای اجرای ترومبوپروفیلاکسی علیه DVT نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
284 تا 290
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!