مقایسه وضعیت دموگرافیک داوطلبان اهدای خون در مناسبت های مذهبی (تاسوعا، عاشورا و ایام قدر) با روزهای عادی در سازمان انتقال خون شیراز از سال 1388 تا 1392

چکیده:
سابقه و هدف
بعضی از اهداکنندگان به دلایل مذهبی در مناسبت ها خون اهدا می کنند. این مطالعه به مقایسه وضعیت دموگرافیک داوطلبان اهدای خون در روزهای مذهبی و روزهای عادی پرداخته است.
مواد و روش ها
مطالعه مقطعی بر روی داوطلبین اهدای خونی که در بازه زمانی دو روزه تاسوعا و عاشورا و سه روزه ایام قدر سال های 1388 تا 1392 و داوطلبینی که در همان بازه زمانی یک ماه قبل از این مناسبت های مذهبی به سازمان انتقال خون شیراز مراجعه کرده بودند انجام گرفت. وضعیت دموگرافیک اهداکنندگان و شیوع هپاتیت B ، C و HIV داوطلبان در دو بازه با هم مقایسه شد. یافته ها توسط آزمون مقایسه نسبت ها و نرم افزار 18 medcal مقایسه شدند.
یافته ها
تعداد مراجعین اهدای خون به طور قابل ملاحظه ای در تاسوعا و عاشورا نسبت به روزهای عادی افزایش یافته بود(9659 در مقابل 9849)(4/1 برابر). شیوع هپاتیت B و C در تاسوعا و عاشورا به ترتیب کمتر از یک ماه قبل از آن بود(07/0% در مقابل 12/0%)، (01/0% در مقابل 10/0%)(001/0 p<). شیوع عفونت های هپاتیت B و C در ایام قدر کمتر از روزهای عادی بود(10/0% در مقابل 13/0%)(06/0% در مقابل 08/0%)(001/0 p<). شیوع HIV در مراجعین این ایام مذهبی و یک ماه قبل از آن صفر بود. میزان معافیت در روزهای مذهبی دو بازه زمانی تفاوت معناداری نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به بالاتر بودن تعداد داوطلبان اهدا و پایین تر بودن میزان شیوع عفونت های هپاتیت B و C در اهداکنندگان مناسبت های مذهبی، جذب اهداکنندگان و فراهم نمودن امکانات اهدای خون می تواند به افزایش سلامت و کفایت خون منجر شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!