ارزیابی کمی وکیفی اختلالات اسکلتی عضلانی کارگران و ارتباط آن با شاخص توده بدن در یک صنعت کاغذ سازی در سال 1393

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از کار (MSDs) یکی از دلایل عمده ناتوانی و کاهش بهره وری در کشور های توسعه یافته است و یکی از ریسک فاکتور های ایجاد این اختلالات در بین افراد وزن بالا می باشد بنابراین هدف از این مطالعه ارزیابی کمی وکیفی اختلالات اسکلتی عضلانی کارگران و ارتباط آن با توده بدن در یک صنعت کاغذسازی در سال 1393 می باشد.
روش بررسی
صنعت مورد نظر دارای 1473 نفر پرسنل بود که در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 520 نفر از واحدها و شیفت های مختلف به طور تصادفی انتخاب شدند به طوری که حداقل یک سال سابقه کار داشتند و با رضایت کامل به پرسشنامه های LPD و NORDIC پاسخ دادند. جهت تعیین روایی و پایایی پرسشنامه ها از آزمون آلفاکرومباخ و در نهایت جهت تعیین ارتباط بین اختلالات اسکلتی عضلانی حاصل از دو پرسشنامه با هم و با شاخص توده بدن از آزمون های مجذور کای دو، رگرسیون و همبستگی توسط نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. همچنین سطح معناداری در این مطالعه 05/0 در نظر گرفته شده بود.
یافته ها
مطالعه حاضر نشان داد که از نظر شاخص توده بدن هیچ فرد لاغری در نمونه وجود نداشت و از این نظر وضعیت 32% افراد طبیعی، 41% دارای اضافه وزن و 27% چاق بودند. همچنین بین دو پرسشنامه در اندام های قسمت تحتانی و فوقانی پشت، زانو، شانه، ران و دست ارتباط معنادار و در اندام های آرنج و قوزک پا ارتباط غیرمعنادار و بین BMI و اختلالات اسکلتی عضلانی اندام های قسمت فوقانی و تحتانی پشت، زانو، شانه و ران ارتباط معنادار وجود داشت.
نتیجه گیری
از آنجا که اختلالات اسکلتی عضلانی تجمع پذیر می باشند با افزایش سن، سابقه کار، ساعات کار روزانه و شغل دوم نیز ناراحتی ها و اختلالات اسکلتی عضلانی افزایش می یابد. جهت رفع این اختلالات ایجاد برنامه غذایی رژیمی به همراه ورزش ها ی مناسب و آموزش های ارگونومی به کارگران توصیه می شود. همچنین به پژوهشگران نیز پیشتهاد می شود که در این زمینه با استفاده از پرسشنامه LPD تحقیقات بیشتری صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1628223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!