مطالعه آزمایشگاهی استفاده از میدان های آکوستیکی با تراز فشار صوت بالا در حذف میست های اسید سولفوریک از جریان هوا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توسعه تکنیک های جدید در جهت کنترل آلودگی هوا، همواره از موضوعات مورد علاقه محققان می باشد. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه آزمایشگاهی استفاده از میدان های آکوستیکی با تراز فشار صوت بالا در حذف میست های اسید سولفوریک از جریان هوا است.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی از یک محفظه انباشت در مقیاس آزمایشگاهی استفاده شد. این مطالعه تحت امواج ایستا در گذر حجمی 40 لیتر بر دقیقه، فرکانس تشدید 852 هرتز، غلظت ورودی5- 30پی پی ام و تراز های فشار صوت 115-165 دسی بل انجام یافت. جهت بدست آوردن کارایی محفظه انباشت، غلظت های ورودی و خروجی محفظه انباشت با استفاده از روش استاندارد شماره 8 سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا به طور ایزوکنتیک نمونه برداری و تعیین مقدار گردید. جهت آنالیز داده ها از نسخه 22 بسته نرم افزاریSPSS استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از آزمایش ها نشان داد که با افزایش تراز فشار صوت در محفظه انباشت کارایی فیلتراسیون آکوستیکی به طور معنی داری افزایش یافت (001/0=P)، به طوریکه که میانگین کارایی فیلتراسیون آکوستیکی به ترتیب در تراز های فشار صوت 115، 135، 155 و 165 دسی بل برابر 75/22، 54/42 و 27/64 و 69/78 درصد بدست آمد. نتایج آزمون آماری نشان داد که تفاوت معنی داری در میزان کارایی در محدوده های مختلف غلظت ورودی مورد مطالعه وجود نداشت (985/0=P).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر تاثیر میدان های آکوستیکی در انعقاد آکوستیکی میست های اسید سولفوریک را ثابت نمود. به نظر می رسد استفاده از این روش رویکرد مناسبی برای حذف میست ها و کاهش سطوح انتشار این آلاینده به محیط زیست باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1628225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!