رابطه بین سخت رویی و تاب آوری با ابعاد فرسودگی شغلی مراقبین معلولین جسمی، ذهنی و چندگانه سازمان بهزیستی شهر اصفهان، سال 1394

چکیده:
مقدمه
مراقبت از معلولین جسمی، ذهنی و چندگانه می تواند سلامت جسمی و روانی مراقبت کنندگان را تحت تاثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سخت رویی و تاب آوری با ابعاد فرسودگی شغلی در مراقبین معلولین جسمی، ذهنی و چند معلولیتی اداره بهزیستی استان اصفهان بود.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مراقبین معلولین جسمی، ذهنی و چندمعلولیتی اداره بهزیستی شهر اصفهان سال 1394 بود که با استفاده از روش سرشماری، همه 54 نفری که در جامعه پژوهش بودند، جهت شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه سخت رویی کوباسا، تاب آوری کانر و دیویدسون و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و جکسون بود. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها
بین مولفه تعهد با خستگی عاطفی(001/0>p، 49/0r=-)، مولفه کنترل با خستگی عاطفی (001/0>p، 49/0r=-) و عملکرد شخصی (001/0>p، 55/0r=)، مولفه مبارزه جویی با خستگی عاطفی (001/0>p،40/0r=-)، و با مسخ شخصیت (001/0>p، 30/0r=-)، رابطه معنی دار وجود داشت. متغیر تاب آوری با متغیر خستگی عاطفی (001/0>p، 47 /0r=-) و عملکرد شخصی (001/0>p، 31 /0r=) دارای رابطه معنی دار بود.
نتیجه گیری
با توجه به رابطه معنی دار سخت رویی و تاب آوری با فرسودگی شغلی، نیاز است که مسئولین بهزیستی به مولفه های تاب آوری و سخت رویی مراقبین توجه بیشتر نمایند تا آنان کمتر فرسودگی شغلی را تجربه نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1628609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!