بهینه سازی مصرف سوخت و آلاینده ها در موتورهای دیزلی با استفاده از شبکه عصبی و قاعده مورچگان با رویکرد زمان متغیر دریچه ورودی و سامانه پاشش سوخت

چکیده:
در این مقاله با استفاده از نتایج آزمایشگاهی و شبیه سازی عددی صورت گرفته توسط نرم افزار فایر، مدل سازی آلاینده ها و همچنین میزان مصرف سوخت در یک موتور دیزل پاشش مستقیم با استفاده از شبکه عصبی انجام گرفته که ورودی مدل سازی، دمای هوای ورودی، جرم سوخت تزریق شده، تایمینگ تزریق سوخت، طول مدت تزریق، دور موتور و تایمینگ بسته شدن سوپاپ ورودی می باشد. سپس بر اساس مدل های بدست آمده برای خروجی های فوق، با استفاده از الگوریتم بهینه سازی مورچگان به بهینه سازی کمترین مقدار آلاینده ها و همچنین کمترین میزان مصرف سوخت پرداخته شده است. برای این منظور، با استفاده از آزمایشات تجربی و همچنین شبیه سازی صورت گرفته، مقدمات لازم برای مدلسازی پارامترهای عملکردی و خروجی توسط شبکه عصبی فراهم شده است. شبکه عصبی مصنوعی با الگوریتم آموزشی لونبرگ- مارگوارت برای مدلسازی و آموزش ارتباط موجود بین پارامترهای مذکور با بهره گیری از داده های موجود، استفاده شده و به عنوان یک روش پیشگو در الگوریتم مورچگان برای یافتن مقادیر بهینه به صورت یک زیرروال بکار رفته و متغیر های طراحی که باعث بهینه سازی توابع هدف می شوند، بدست آمده است. نتایج بررسی ها، حاکی از همگرایی سریع و زمان پاسخگویی کوتاه الگوریتم مورچگان و بهینه سازی خوب پارامترهای کنترلی در مقایسه با دیگر الگوریتم های فراابتکاری است. همچنین روش ترکیبی شبکه عصبی-الگوریتم مورچگان به دلیل همگرایی سریع و بهینه سازی قابل توجه پارامترهای خروجی، می تواند به عنوان یک روش موثر در سیستم های کنترل هوشمند موتورهای دیزل برای کاهش آلاینده ها و مصرف سوخت مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1628723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!