پیش بینی بروز حمله حاد قلبی با استفاده از رگرسیون لجستیک (مطالعه موردی: بیمارستانی در ایران)

چکیده:
سکته قلبی اولین عامل مرگ ومیر در ایران است که بیش از نیمی از بیماران آن قبل از رسیدن به بیمارستان می میرند. برخی از حملات قلبی ناگهانی و شدیدند، اما بیشتر آن ها به آهستگی آغاز می شوند و با درد یا ناراحتی خفیفی همراه هستند. تشخیص زودرس این علائم در بیماران برای نجات و درمان موفقیت آمیز آنان حیاتی است و این امر اهمیت، نیاز، ضرورت و سودمندی طراحی سیستم هایی را برای یاری رساندن به پزشک در تشخیص زودهنگام بروز حملات حاد قلبی بیش از پیش مشخص می کند. هدف اصلی این پژوهش طراحی و ساخت یک مدل پیش بینی بروز حمله حاد قلبی در ایران، براساس فاکتورهای بالینی قابل گزارش توسط بیمار در خارج از بیمارستان است؛ یعنی زمانی که اطلاعات آزمایش های تشخیصی و معاینات پزشکی در دسترس نیستند. این مدل برای کاهش متوسط زمان از شروع علائم هشداردهنده سکته قلبی تا آغاز درمان قابل استفاده است. به این منظور، داده های مربوط به 711 بیمار قلبی جمع آوری شد و سه مدل با استفاده از رگرسیون لجستیک و یک مدل با استفاده از درخت تصمیم برای پیش بینی احتمال بروز حمله حاد قلبی ساخته شد. بهترین مدل رگرسیون لجستیک از لحاظ عملکرد دارای آماره C، 955/0 و دقت 9/94 درصد بود و متغیرهای درد شدید قفسه سینه، درد پشت، تعریق سرد، تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ به عنوان شاخص های اصلی و موثر در بروز حمله حاد قلبی شناسایی شدند و در مدل درخت تصمیم با آماره C، 938/0 متغیرهای مستقل تنگی نفس، تپش قلب، ورم اندام ها، تعریق سرد، درد سمت چپ قفسه سینه، درد شدید قفسه سینه، سن و حالت تهوع قادر به پیش بینی تغییرات متغیر وابسته (احتمال بروز حمله حاد قلبی) بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1628910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!