بررسی ارتباط نوبت کاری و سلامت دهان و دندان در پرستاران

پیام:
چکیده:
مقدمه
نوبت کاری علاوه بر اثرات جسمی، روانی و اجتماعی ممکن است بر سلامت دهان و دندان هم موثر باشد. مطالعه اخیر با هدف ارتباط نوبت کاری و سلامت دهان و دندان در پرستاران نوبت کار انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت مقطعی در میان 120 پرستار زن شاغل در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سال های1393 و 1394 انجام پذیرفت. وضعیت سلامت دهان و دندان با استفاده از شاخص(Decayed Missing Filling Teeth )DMFT index مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی، مجذور کای و رگرسیون چند متغیره مورد پردازش قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج مطالعه مشخص کرد که میانگین شاخص DMFTدر پرستاران نوبت کار و غیر نوبت کار بترتیب 10. 4±8.10 و 2.80±9.41 بود و بین دو گروه لز نظر میانگین دندان های پوسیده، ترمیم شده، خارج شده و شاخص پریودنتال ( (DMFTاختلاف آماری معنی داری یافت نشد. البته آنالیز رگرسیون چند متغیره نشان داد که بین متغیر سن و DMFTارتباط معنی داری وجود دارد(P<0.001). به علاوه با متغیرهای دیگری چون تعداد بارداری و زایمان، سابقه کار، اضطراب و وضعیت اقتصادی ارتباط معنی داری یافت نشد.
نتیجه گیری
نوبت کاری به عنوان یک فاکتور مستقل اثر گذار بر سلامت دهان و دندان نیست. اما با توجه به میانگین شاخص DMFT و مسئولیت شغلی پرستاران، ضرورت توجه بیشتر به سلامت آنان احساس می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!