اثر عوامل محیطی بر میزان تولید علوفه مراتع استپی و نیمه استپی نیمه غربی استان اصفهان

چکیده:
در این پژوهش، اثر عوامل محیطی بر تولید گونه های گیاهی در برخی سایت های مرتعی استان اصفهان بررسی شد. نمونه برداری به روش سیستماتیک- تصادفی در طول ده سال (1387- 1377) انجام گرفت. در منطقه استپی تعداد چهار ترانسکت موازی به طول 400 متر و در منطقه نیمه استپی 6 ترانسکت به طول 200 متر مستقر شد. در طول هر ترانسکت در مراتع استپی منطقه مورد مطالعه تعداد 15 پلات (1×2) و در نیمه استپی تعداد 10 پلات (1×1) قرار داده شد. در هر پلات تولید گونه های گیاهی به روش نمونه گیری مضاعف محاسبه گردید. لایه های رقومی متغیرهای بیواقلیمی و توپوگرافی در محیط 1/10 ArcGIS تهیه و مقادیر مربوط به سایت های مرتعی استخراج گردید. نمونه های خاک از سایت های مرتعی برداشت و برخی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک اندازه گیری شد. از آنالیز تطبیقی متعارفی برای بررسی ارتباط بین عوامل محیطی و تولید گونه های گیاهی و از روش خوشه بندی برای گروه بندی سایت های مرتعی استفاد گردید. نتایج نشان داد که متغیرهای حداقل دما در سردترین ماه، میانگین دمای سالیانه، هدایت الکتریکی، درصد کربنات کلسیم و شن در منطقه استپی و عوامل بارندگی در مرطوبترین ماه، بارندگی سالانه، ارتفاع، ماده آلی و پتاسیم در منطقه نیمه استپی به عنوان تاثیرگذارترین عوامل بر تولید گونه های گیاهی مطرح می باشند. همچنین بیشترین میزان میانگین تولید در منطقه استپی و نیمه استپی (4/64 و 1/144 کیلوگرم در هکتار) به ترتیب متعلق به فرم رویشی بوته ای (2/61درصد) و گندمیان (8/55 درصد) می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
302 تا 314
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!