بررسی تغییرات فصلی پرولین، قندهای محلول و محتوای یونی در گیاه رمس (Hammada salicornica) در شرایط متفاوت خاکی در منطقه بافق، استان یزد

چکیده:
این تحقیق اثر همزمان تغییرات فصلی و شرایط متفاوت خاکی در منطقه بافق در استان یزد را بر مقدار پرولین، قندهای محلول و محتوای یونی در گیاه رمس مورد بررسی قرار می دهد. گیاه رمس در منطقه بافق به طور همزمان در سه رویشگاه و در شرایط خاکی متفاوت رویش دارد. اولین رویشگاه (هاماد) دارای خاک خیلی شور و سخت لایه های گچی-نمکی است. دومین رویشگاه (پلایا) دارای خاک خیلی شور و سفره آب زیرزمینی بالا است. در رویشگاه سوم (شنی) گیاه رمس به همراه گونه های شن دوست بر روی تپه های ماسه ای رویش دارد. نمونه برداری با پنج تکرار و در چهار فصل انجام شد. نتایج نشان داد که بیشترین مقدار پرولین به اندازه mg/gwt 5/2 در فصل پاییز و در رویشگاه شنی و کمترین آن به مقدار mg/gwt 1 در فصل زمستان و در رویشگاه هامادا به دست آمد. حداکثر میزان تجمع قندهای محلول به مقدار mg/gdw5/2 در فصل تابستان در دو رویشگاه شنی و پلایا و کمترین آن به مقدارmg/gdw 87/0 در رویشگاه شنی در فصل زمستان مشاهده شد. بیشترین میزان تجمع یون سدیم در فصل تابستان در رویشگاه هامادا به مقدارMeq/L 42 و کمترین آن در فصل زمستان در رویشگاه شنی به مقدار Meq/L64/0 مشاهده شد. بیشترین مقدار پتاسیم در فصل تابستان به مقدارMeq/L 31 در دو رویشگاه هامادا و شنی و کمترین آن به مقدارMeq/L 6/0 در فصل زمستان در هر سه رویشگاه به دست آمد. بیشترین مقدار نیتروژن به مقدار 6/2 درصد در رویشگاه هامادا و کمترین آن به مقدار 1/1 درصد در فصل زمستان در رویشگاه هامادا دیده شد. تفاوت معنی داری بین سه رویشگاه در مقدار نیتروژن در دو فصل تابستان و پاییز دیده نشد. بنابراین نتیجه گیری شد که مهم ترین پاسخ فیزیولوژیکی گیاه رمس در شرایط محیطی افزایش جذب سدیم و پتاسیم جهت تنظیم پتانسیل اسمزی در گیاه است. همچنین نتیجه گیری شد که پاسخ فیزیولوزیکی گیاه رمس به تنشهای محیطی به زمان رویش، نوع تنش و عکس العمل متقابل آن ها بستگی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 256
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!