اثر پارامترهای موثر بر جفت شدگی الکترومغناطیس در مطالعات قطبش القایی بسامدی

چکیده:
روش قطبش القائی، روش ژئوفیزیکی اصلی در اکتشاف کانسارهای پورفیری است. روش قطبش القائی طیفی به عنوان شاخه ای از روش قطبش القائی، به دلیل ارائه اطلاعات بیش تر در ارتباط با بی هنجاری زیرسطحی، در دهه های اخیر به خصوص در اکتشاف کانسار های پورفیری، هیدروژئوفیزیک، اکتشافات باستان شناسی، بیوژئوفیزیک و مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته است.
در این روش، برداشت های صحرایی بر روی یک گستره بسامدی (معمولا 1 میلی هرتز تا 10 کیلوهرتز) انجام می شود که به دلیل اعمال جریان تحریک بسامدی به داخل زمین، اثرات القایی بر روی طیف های پاسخ اهمی و قطبش زمین مشاهده می شوند (اثر جفت شدگی الکترومغناطیس). به دلیل بزرگی اثرات القایی و ایجاد خطا بر روی پاسخ الکتریک زمین، محاسبه پاسخ رهبندی (امپدانس) متقابل زمین و جدایش پاسخ الکتریک و الکترومغناطیس زمین ضروری است. مطالعات صورت گرفته به سه طریق: جدایش پاسخ قطبش القایی از داده های صحرایی، بررسی هم زمان هر دو اثر جفت شدگی الکترومغناطیس و قطبش القایی در امپدانس متقابل زمین به عنوان پاسخ کلی زمین و وارون سازی امپدانس متقابل و درنهایت کاهش اثرات القایی بر داده ها با به کار بردن چینش مناسب کابل های جریان الکتریکی در حین برداشت صحرایی انجام شده.
اثر هندسه آرایه الکترودی و رسانایی الکتریکی DC زمین بر نتایج برداشت صحرایی قطبش القایی طیفی به خوبی شناخته شده است. به هر حال به دلیل این که معادله رهبندی متقابل ارائه شده توسط سوند که پایه مطالعات یادشده می باشد، برای زمین با رسانایی حقیقی بدون قطبش القایی حل شده است، اثر دیگر پارامترهای موثر بر قطبش القایی زمین کم تر بررسی شده است. در این پژوهش، دیگر پارامترهای نیم فضا مانند بارپذیری، ثابت زمانی و ثابت بسامدی (با در نظر گرفتن مدل کول-کول به عنوان مدل قطبش القایی زمین) در نظر گرفته شده و تاثیر تغییرات آنها بر رهبندی متقابل زمین با ارائه مثال های نظری و یک مثال واقعی با استفاده از نمودار نایکوئیست بررسی می شود.
نتایج نشان می دهد که اثر جفت شدگی الکترومغناطیس در بسامدهای کم تر از 10 هرتز هم مشاهده می شود. وقتی اختلاف دو ثابت زمانی پراکنش جفت شدگی الکترومغناطیس و ثابت زمانی قطبش القایی کوچک شود، وقتی مقدار ثابت بسامدی c کوچک است و وقتی بارپذیری نیم فضا کوچک باشد، تفکیک این دو پراکنش پیچیده می گردد. از نظر کاربردی این نتایج نشان می دهد که تخمین پاسخ قطبش القایی زمین وقتی کانه های پرفیری با ابعاد ریز وجود دارد، وقتی توزیع دانه بندی کانه در اندیس معدنی وسیع باشد و یا در حالتی که عیار کانه در اندیس معدنی کم است، تفکیک این دو اثر پیچیده تر و با خطای بیشتر همراه است. همچنین تخمین خصوصیات قطبش القایی زمین در برداشت های زیست محیطی به دلیل کوچک بودن بارپذیری زمین با خطا همراه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!