فراوانی عوامل باکتریایی در مراجعان با ناخن های دیستروفیک به آزمایشگاه قارچشناسی بیمارستان رازی تهران: مطالعه ای مقطعی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در بیشتر موارد، عفونت های ناخن نشانگر مشکل جدی در سلامت نیستند، اما درمان آن ها به ویژه در صورت ضعف سیستم ایمنی بیمار، می تواند چالش برانگیز باشد. از جمله عوامل عفونت ناخن، باکتری ها هستند. هدف این مطالعه بررسی فراوانی عوامل باکتریایی در ناخن های دیستروفیک مراجعان به آزمایشگاه قارچ شناسی بیمارستان رازی تهران بود.
روش اجرا: این مطالعه ی مقطعی روی بیمارانی که با دیستروفی ناخن که به آزمایشگاه معرفی شدند، اجرا شد. روش نمونه گیری، روش در دسترس بود. بیماران با مشاهده ی مستقیم میکروسکوپی و کشت بررسی شدند. برای بررسی میکروبی ناخن ها از دو محیط blood agar و eosin methylene blue agar استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه 700 نمونه ی ناخن دیستروفی شده موردمطالعه قرار گرفت که با توجه به نتایج آزمایش مستقیم و کشت، 183 بیمار مبتلا به اونیکومایکوزیس بودند (1/26%). از این تعداد 104 نفر از بیماران زن (8/65%) و 79 نفر مرد (1/34%) بودند. 181 بیمار (9/25%) مبتلا به عفونت های باکتریایی ناخن بودند که از این تعداد 109 نفر زن (2/60%) و 72 نفر مرد (8/39%) بودند و 46 نفر (6/6%) عفونت توام قارچی و باکتریایی داشتند که 32 نفر زن (6/69%) و 14 نفر مرد (4/30%) بودند. شایع ترین باکتری جداشده استافیلوکوک بود.
نتیجه گیری
باکتری ها سبب ایجاد تغییراتی ناخوشایند در ناخن ها می شوند. عفونت های باکتریایی، اغلب پوست زیر و دور ناخن را هدف قرار داده و گرچه درصورت عدم درمان می توانند منجر به ازدست رفتن ناخن ها شوند ولی معمولا درمان آنها از درمان عفونت های قارچی آسان تر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!