شناسایی نیازهای آموزشی و اطلاعاتی بیماران: نخستین گام برای طراحی برنامهی خودمدیریتی پسوریازیس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پسوریازیس بیماری پیچیده ای است با پیامدهای عاطفی و اجتماعی که در تمام مدت زندگی بیمار همراه اوست. این بیماری موجب کاهش کیفیت زندگی فرد نیز می شود که نیازمند مدیریت طولانی مدت است؛ بنابراین علاوه بر درمان مناسب بیماری، استراتژی های خود مدیریتی به منظور افزایش سلامت بیمار و ارتقا کیفیت زندگی ضروری است. از طرف دیگر برنامه های کاربردی مبتنی بر گوشی های هوشمند، نحوه تعامل افراد را با مراقبت های بهداشتی و نظام سلامت تغییر می دهند. این مطالعه با هدف شناسایی مولفه های اطلاعاتی و آموزشی برای تهیه برنامه ی کاربردی خودمدیریتی پسوریازیس انجام شد.
روش اجرا: در این پژوهش مقطعی، 100 بیمار مبتلا به پسوریازیس و 26 پزشک متخصص پوست که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، داخل شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه ی محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و بالینی، آموزش و مدیریت سبک زندگی و قابلیت های برنامه در خودمدیریتی بیماری پسوریازیس بود که روایی آن توسط گروه خبرگان و پایایی پرسش نامه ی مزبور ازطریق روش بازآزمون به تایید رسید.
یافته ها
پس از بررسی میانگین امتیازهای پاسخ دهندگان میزان اهمیت بخش های دموگرافیک و بالینی، آموزش و مدیریت سبک زندگی و قابلیت های کاربردی برنامه ی خودمراقبتی از دیدگاه بیماران به ترتیب 6/80%، 7/85% و 8/88% و از دیدگاه متخصصان به ترتیب 7/83%، 71% و 75% به دست آمد.
نتیجه گیری
شناسایی مولفه های خودمدیریتی از دیدگاه بیماران به عنوان فردی که به طور مستقیم درگیر بیماری است و متخصصان پوست به عنوان صاحب نظران اداره این بیماران در اثربخش و کارآمدنمودن مدیریت خودمراقبتی پسوریازیس موثر خواهد بود. بیمارانی که به مزایا و خطر های برنامه ی مدیریت بیماری خود واقف بوده و دارای قدرت اتکای به خود باشند، با تمایل بیشتری برنامه ی درمانی تعیین شده توسط پزشک خود را اجرا نموده و با جدیت بیشتری مدیریت بیماری خود را دنبال می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!