پیش بینی ویژگی های کاغذهای استیله شده و تقویت شده با نانوسلولز با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی

چکیده:
سابقه و هدف
ویژگی های مقاومتی و ممانعتی، از جمله مهم ترین ویژگی های مورد نیاز برای انواع کاغذ، به ویژه کاغذهای چاپ و بسته بندی می باشند. بنابراین یکی از زمینه های مهم تحقیقاتی در صنعت کاغذ، تحقیق در راستای بهبود این ویژگی ها است. در این پژوهش، برای نخستین بار از شبکه های عصبی مصنوعی در پیش بینی ویژگی های مقاومتی و ممانعتی کاغذهای استیله شده و تقویت شده با نانوسلولز استفاده شد.
مواد و روش ها
سلولز نانوفیبریله شده (NFC)، از خمیرکاغذ رنگ بری شده تجارتی با روش آسیاب تولید شد. اصلاح کاغذ با دو روش، استیله کردن خمیر پیش از ساخت کاغذ و استیله کردن کاغذ ساخته شده، انجام شد. فرآیند استیله کردن خمیر و کاغذ، در فاز مایع و در دمای 70 درجه سانتیگراد به مدت 5/0، 1 و 3 ساعت انجام گرفت. موفقیت اصلاح شیمیایی با استفاده از طیف سنجی مادون قرمز اثبات شد. دو نوع کاغذ (ترکیبی و غیرترکیبی) ساخته شد. ویژگی های کاغذها شامل ضخامت، وزن پایه، حجیمی، طول پارگی، مقاومت به پاره شدن و ممانعت به جذب آب اندازه گیری شدند. در طراحی شبکه عصبی مصنوعی، نوع تیمار (تیمار الیاف و تیمار کاغذ)، زمان تیمار( 5/0، 1 و 3 ساعت) و نوع کاغذ (ترکیبی و غیرترکیبی) به عنوان ورودی و ویژگی های فیزیکی، مقاومتی و ممانعتی کاغذ شامل حجیمی، طول پارگی، مقاومت به پاره شدن و ممانعت به جذب آب به عنوان خروجی در نظر گرفته شدند.
یافته ها
بین همه کاغذها، ضعیف ترین ویژگی های کاغذ مربوط به کاغذ ساخته شده از خمیر استیله شده بود. بهترین ویژگی های کاغذ با استیله کردن کاغذ ترکیبی حاصل شد. براساس نتایج، استیله کردن کاغذ تاثیر معنی داری بر ویژگی های فیزیکی و مکانیکی کاغذ نداشته است (05/0
زبان:
فارسی
صفحات:
268 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p1630058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!