تاثیر اشکوب فوقانی بر خصوصیات خاک در اکوسیستم های جنگلی دست کاشت و طبیعی

چکیده:
سابقه و هدف
جنگل ها یکی از ارزشمندترین اکوسیستم های خشکی اند و تامین کننده ی بسیاری از نیاز های انسان از گذشته تا امروز بوده اند. پایدار بودن یک جنگل مستلزم حفظ عناصر غذایی در خاک آن است و شناخت ویژگی های خاک می تواند یکی از پایه های مدیریت اصولی جنگل باشد.
مواد و روش ها
در این پژوهش تاثیر اشکوب فوقانی بر خصوصیات خاک در توده های دست کاشت و طبیعی جنگلی در جنگل های هیرکانی شمال ایران واقع در چمستان نور مورد بررسی قرارگرفت. به منظور بررسی برخی از شاخص های حاصلخیزی خاک در منطقه ی مورد مطالعه در هریک از توده های جنگل طبیعی شامل افرا پلت، آزاد، انجیلی، بلوط بلند مازو و ممرز، جنگل کاری آمیخته شامل افراپلت، اوجا، بلوط بلند مازو، ممرز و نمدار، جنگل کاری افرا پلت، جنگل کاری کاج تدا و منطقه قطع یکسره (شاهد)، 16 نمونه خاک از دو عمق 15-0 و30-15 برداشت شد
نتیجه گیری
در مجموع می توان به این نتیجه دست یافت که توده های پهن برگ از موفقیت بیشتری نسبت به توده های سوزنی برگ برخوردار بوده اند، لذا در مدیریت پایدار جنگل ها این موضوع را باید مورد توجه قرار داد.
یافته ها
نتایج آنالیز نشان داد که از نظر اجزای تشکیل دهنده بافت خاک جز شن، توده های مورد نظر باهم اختلاف معنی داری داشتند و از نظر عمق فاقد اختلاف معنی داری بودند. همچنین از نظر میزان رطوبت و نسبت کربن به نیتروژن در بین توده ها و عمق های مورد نظر تفاوت معنی داری وجود داشت و بالاترین میزان رطوبت 34/19، / درصد و نسبت کربن به نیتروژن /، / به ترتیب مربوط به توده جنگل کاری کاج تدا و عمق اول بود. اندازه گیری ذخایر عناصر مغذی خاک نشان داد که حاصلخیزی در رابطه با افزایش عمق کاهش می یابد که با توجه به عمق خاک اختلاف معنی داری را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1630071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!