بررسی روایی و پایایی نسخه ی فارسی ابزار شناخت سالمندان در معرض خطر پذیرش مجدد، در مراکز اورژانس

چکیده:
مقدمه
با توجه به افزایش جمعیت سالمندی و هزینه های نسبتا بالای خدمات بهداشتی و درمانی، داشتن برنامه های غربالگری بسیار مهم است؛ که خود نیازمند در اختیار داشتن ابزارهای مناسب برای رسیدن به هدف می باشد. ابزارISAR با هدف غربالگری سالمندانی که در معرض خطر پذیرش مجدد در مراکز اورژانس می باشند طراحی شده است.
هدف
این مطالعه با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه ی فارسی ابزار « شناخت سالمندان در معرض خطر در مراکز اورژانس (ISAR ) » در سالمندان ایرانی انجام شد.
روش
این مطالعه از نوع مشاهده ای آینده نگر بود. تعداد نمونه ی اولیه 190 نفر سالمند بالای 60 سال بودند؛ که به صورت در دسترس در مراکز اورژانس شهر سبزوار انتخاب و وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ی دموگرافیک، ابزار ISAR، شاخص بارتل و پرسشنامه ی GHQ-12، 6 ماه بعد از ترخیص نمونه های مورد مطالعه، جمع آوری و با نرم افزار SPSSv.19 مورد تجزیه و تحلیل آماری برای بررسی روایی و پایایی ابزار ISAR قرار گرفت.
یافته ها
شاخص روایی محتوا (CVI) محاسبه شده برای کل ابزار برابر 79/0 بود. ضریب کاپا بین امتیازات ابزار ISAR انجام شده توسط دو مجری 79/0 بوده است. (001/0>P) ضریب همبستگی اسپیرمن حاصل از اجرای همزمان (روایی همزمان) ابزار ISAR با شاخص بارتل 69/0 و شش ماه بعد (روایی پیش بین ) با پرسشنامه ی GHQ-12 ، 77/0 و در سطح 0001/0>P معنی دار بود.
نتیجه گیری
نسخه ی فارسی ابزار ISAR در سالمندان ایرانی، از پایایی و روایی مطلوب برخوردار است؛ و می تواند به عنوان یکی از ابزار های کمکی با هدف شناخت سالمندان در معرض خطر پذیرش مجدد در مراکز اورژانس ایران، ( در فاصله شش ماه پس از ترخیص) در فهرست آزمون های ارزیابی سالمندان ایرانی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1630356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!