بررسی و تعیین نرخ های بهینه مالیاتی متناسب با سطح بهینه تقاضای کالای عمومی

چکیده:
رضایتمندی و افزایش سطح رفاه مردم یکی از اولویت های اساسی دولت است که این امر به طور طبیعی به درآمدهای دولت بستگی دارد؛ مالیات ها یکی از منابع درآمدی دولت می باشند که از طریق آن ها امکان عرضه کالاها و خدمات عمومی به وجود می آید. در این راستا پرداخت مالیات که به وسیله آن بخشی از قدرت خرید و پس انداز جامعه به دولت انتقال می یابد و از این طریق انجام فعالیت هایی نظیر بهداشت، آموزش، امنیت و دیگر کالاها و خدمات عمومی میسر می شود، دارای اهمیت اساسی است. هدف از این بررسی، تعیین نرخ های بهینه مالیاتی در اقتصاد ایران است؛ در این راستا، ابتدا از طریق بهینه یابی، تابع مطلوبیت خانوارها با استفاده از الگوریتم ژنتیک، مقادیر بهینه تقاضای کالای عمومی که متناسب با پرداختی مردم به عنوان مالیات است به دست می آیند. سپس، نرخ های مالیاتی بهینه متناسب با سطح تقاضای بهینه افراد از کالای عمومی استخراج می شوند که از طریق آن، درآمدهای بهینه مالیاتی قابل حصول توسط دولت طی سال های 92-1380 به دست می آیند؛ نرخ های بهینه مالیاتی در دو حالت وجود و عدم وجود درآمدهای نفتی در محدودیت بودجه ای دولت محاسبه شده اند. نتایج حاصل از برآوردهای انجام شده نشان می دهند: درآمدهای مالیاتی عملکرد و بهینه دولت در حالت وجود درآمدهای نفتی با هم تفاوت دارند که این تفاوت دارای نوسانات زیادی است. این در حالی است که در حالت عدم وجود درآمدهای نفتی در مدل، تفاوت کمتری بین درآمدهای مالیاتی عملکرد و بهینه دولت وجود دارد. استفاده از حداکثر توان مالیاتی کشور و افزایش پایه مالیاتی جهت بهبود عملکرد نظام مالیاتی کشور موجب می شود تا با اتکاء کمتر به درآمدهای نفتی، امکان تامین کالاها و خدمات عمومی مورد نظر شهروندان فراهم شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1630498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!