بررسی اثر عصاره ریشه سنبل الطیب بر اضطراب قبل از اعمال جراحی ارتوپدی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف اضطراب تاثیر منفی بر بهبودی و ترمیم بافت داشته و صرف انرژی روانی و جسمانی بسیار زیاد طی اضطراب می تواند موجب طولانی شدن زمان بستری در بیمارستان و تاخیر در ترخیص بیماران گردد. یکی از روش های کاهش اضطراب استفاده از گیاهان دارویی است که در مطالعه حاضر تاثیر عصاره ریشه سنبل الطیب بر اضطراب قبل از اعمال جراحی ارتوپدی مورد بررسی قرار می گیرد.
مواد و روش ها مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی حاضر روی 60 بیمار ارتوپدی بیمارستان امام علی(ع) بجنورد انجام گردید و بصورت تصادفی بیماران به دو گروه سنبل الطیب (کپسول سدامین 530 میلی گرمی) و گروه شاهد تقسیم شدند. اضطراب با استفاده از پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر، شب قبل از عمل جراحی در بخش ارتوپدی و صبح عمل جراحی در اتاق عمل اندازه گیری شد.
یافته ها یافته های پژوهش نشان داد که در مرحله قبل از مداخله، نمره اضطراب در گروه مداخله برابر با 9/ 11 ± 3/ 46 و در گروه کنترل برابر با 5± 2/ 50 می باشد. در این مرحله تفاوت معنی داری بین نمره اضطراب در بین دو گروه وجود ندارد (30/P=0). بعد از مداخله، نمره اضطراب در گروه مداخله به 9/ 8± 2/ 36 و در گروه کنترل به 1/ 6± 9/ 46 رسید که بین دو گروه از لحاظ این متغیر تفاوت معنی داری وجود دارد (005/P=0).
نتیجه گیری سنبل الطیب در کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی موثر بوده و می تواند جایگزین مناسبی برای داروهای ضد اضطراب باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1631123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!