NDBkTC: کنترل توپولوژی و مصرف انرژی در شبکه های موبایل ادهاک توسط اتصال k-یال مبتنی بر چگالی گره ها

نویسنده:
چکیده:
در شبکه های اقتضایی متحرک،‏ MOBILE AD HOC NETWORK (MANET)‎،‏ گره های شبکه متحرک هستند و در نتیجه توپولوژی شبکه بسیار متغیر و غیر قابل پیش بینی است. لذا در این شبکه ها به الگوریتم های کنترل توپولوژی بصورت پویا بسیار احساس نیاز می شود؛ زیرا عدم کنترل مناسب توپولوژی باعث می شود کارایی شبکه،‏ مصرف انرژی در گره ها و اتصال پذیری شبکه در وضعیت نامطلوبی قرار گیرند. یک توپولوژی شبکه K-EDGE CONNECTED است اگر با حذف هر K-1 یال دلخواه،‏ شبکه اتصال پذیری خود را حفظ کند. ما در این مقاله به مطالعه استراتژی های کنترل توپولوژی در شبکه های MANET می پردازیم که مبتنی بر مفهوم K-EDGE CONNECTIVITY هستند. ایده اصلی ما در این تحقیق،‏ افزایش کارایی شبکه،‏ کاهش مصرف انرژی در گره ها و حفظ اتصال پذیری شبکه بر اساس مفهوم چگالی گره در شبکه است. ایده جدید،‏ مفهوم چگالی گره را بر اساس یک رابطه جدید محاسبه می کند که شامل فاکتور های ذیل است: سرعت نسبی گره ها،‏ فاصله گره ها،‏ تعداد گره ها و شعاع ارسالی گره ها. این رابطه تعریف های قبلی چگالی گره را بهبود می بخشد. همچنین این اولین باری است که از مفهوم چگالی گره بصورت پویا و در مبحث کنترل توپولوژی محلی استفاده می شود. ما نشان می هیم که روش جدید ما نسبت به روش ها موجود،‏ معیارهای کارایی شبکه را بهبود می بخشد. به ویژه روش جدید می تواند کارایی الگوریتم های مسیریابی چندپراکنی را افزایش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1631157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!