حساسیت صحت پیش بینی های ژنومی تک صفتی و چندصفتی به معماری ژنتیکی صفات

نویسنده:
پیام:
چکیده:
در تحقیق حاضر صحت پیش بینی های ژنومی تک صفتی و چندصفتی در حالت وجود 10، 50، 150 و 500 جایگاه کنترل کننده صفات کمی (QTL) موثر بر دو صفت با توارث پذیری 1/0 و 6/0 و در حالت وجود پنج توزیع آماری نرمال، یکنواخت،t ، گاما و لاپلاس برای آثار QTLها با استفاده از شبیه سازی تصادفی مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور ژنومی به طول 10 مورگان شبیه سازی شد و 10000 نشانگر با فواصل یکسان بر روی آن قرار گرفت. در هر سناریو QTL ها به صورت تصادفی بر روی ژنوم پخش شدند و اثر جایگزینی آن ها از یکی از پنج توزیع مذکور گرفته شد. برای ایجاد عدم تعادل پیوستگی بین نشانگرها و QTL ها به مدت 50 نسل از رانش ژنتیکی استفاده شد. سپس در نسل 51 که جمعیت مرجع نام دارد تعداد حیوانات به 1000 حیوان افزایش یافت و برای این حیوانات یک ارزش فنوتیپی شبیه سازی شد. اثر نشانگرها در این جمعیت با استفاده از روش بهترین پیش بینی نااریب خطی (BLUP) و تجزیه های تک صفتی و چندصفتی برآورد شد. با استفاده از این اثرات برآوردی و ژنوتیپ نشانگرها برای افراد جوان نسل 52 که جمعیت تایید نام دارد و فاقد فنوتیپ بود، ارزش های اصلاحی ژنومی حیوانات محاسبه شده و صحت این ارزش های اصلاحی مبنای مقایسه سناریوهای مختلف این تحقیق بود. نتایج این تحقیق نشان داد که در همه سناریوهای مورد بررسی صحت ارزش های اصلاحی صفت با توارث پذیری بالا بیش تر از صفت با توارث پذیری پایین بود. همچنین ارزیابی های چندصفتی وقتی که همبستگی ژنتیکی بین صفات 6/0 بود، باعث افزایش ده درصدی صحت ارزش های اصلاحی صفت با توارث پذیری پایین شد، ولی تاثیری بر صحت ارزش های اصلاحی صفت با توارث پذیری بالا نداشت. در همه سناریوهای مورد بررسی تغییر در تعداد QTL های کنترل کننده صفات و هم چنین تفاوت توزیع آثار QTL ها تاثیری بر صحت ارزش های اصلاحی ژنومی توسط روش BLUP نداشت. در نتیجه تجزیه های چندصفتی روش BLUP بدون هیچ گونه حساسیتی به معماری صفت می توانند در ارزیابی ژنتیکی صفات با توارث پذیری پایین مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
391
لینک کوتاه:
magiran.com/p1631296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!