مقایسه بیان ژن های ساختمانی نیتروژناز و فعالیت آنزیم های مرتبط با عملکرد آن در گرهک های نخود تلقیح شده با دو گونه مزوریزوبیوم

پیام:
چکیده:
روابط همزیستی بین نخود و جنس مزوریزوبیوم از لحاظ کارآیی تثبیت همزیستی نیتروژن و نیز پتانسیل تولید محصول حائز اهمیت است. شناسایی مکانیسم های مولکولی و فیزیولوژیکی مسئول ایجاد اختلاف در عملکرد همزیستی در جمعیت های همزیست لگوم-ریزوبیوم می تواند برای بالا بردن پتانسیل تولید محصول از طریق روش های مهندسی ژنتیک و اصلاح نباتات استفاده شود. در این مطالعه، کارآیی همزیستی نخود با دو گونه مزوریزوبیوم ( Mesrhizobium ciceri CP-31 و M. mediterraneum SWRI9) بر اساس شاخص های رشد مقایسه شدند. نتایج نشان داد که کارآیی همزیستی در جمعیت نخود- M. mediterraneum SWRI9 نسبت به جمعیت همزیستی نخود-M. ciceri CP-31 با توجه به بیش تر بودن وزن خشک ساقه، ریشه، گرهک و تعداد گرهک به میزان قابل ملاحظه ای بالاتر بود. سطح بالاتر عملکرد همزیستی در جمعیت نخود-M. mediterraneum SWRI9 توسط سطح بیان بالاتر ژن nifK در این جمعیت تایید شد. به علاوه تفاوت قابل توجهی در فعالیت آنزیم های مرتبط با متابولیسم کربن و نیتروژن در گرهک های هر دو جمعیت مورد بررسی مشاهده شد. فعالیت آنزیم های ساکارز سنتاز، UDP-گلوکز پیروفسفریلاز، مالات دهیدروژناز، فسفوانول پیروات کربوکسیلاز و NAD-مالیک آنزیم و هم چنین آنزیم های کلیدی مسیر اکسیداتیو پنتوز فسفات (گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز و 6-فسفوگلوکونات دهیدروژناز) در همزیستی نخود- M. mediterraneum SWRI9 به طور معنی داری بالاتر بود. فعالیت بالاتر برای آنزیم های مسئول تثبیت آمونیوم و سنتز آمینواسیدها (گلوتامات سنتاز، گلوتامین سنتتاز، آمینواسید ترانسفراز و NAD/NADH-گلوتامات دهیدروژناز) نیز در همزیستی نخود- M. mediterraneum SWRI9 مشاهده شد. به طور کلی نتایج این مطالعه نشان می دهد که کارآیی بالاتر همزیستی نخود- M. mediterraneum SWRI9 با سطح بیان ژن nifK و فعالیت آنزیم های کلیدی متابولیسم کربن و نیتروژن در گرهک ها مرتبط می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
425
لینک کوتاه:
magiran.com/p1631299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!