بررسی ارتباط احتمال نوبت کاری و کیفیت خواب با سلامت عمومی در کارکنان شرکت فولاد کاویان خوزستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درحال حاضر بخش قابل توجهی از سیستم های تولیدی بصورت نوبت کاری فعالیت می کنند که سبب افزایش خستگی و اختلالات خواب می شود و می تواند بر سلامت افراد موثر باشد، از آنجا که سلامت کارکنان، باعث افزایش کارایی کل سیستم می شود، مطالعه ی حاضر با هدف تعیین ارتباط احتمالی نوبت کاری و کیفیت خواب با سلامت عمومی در کارکنان شرکت فولاد کاویان خوزستان انجام شد
روش بررسی
در این مطالعه ی توصیفی مقطعی، 256 نفر از کارکنان شرکت فولاد کاویان بصورت تصادفی وارد مطالعه شدند ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ی معتبر سلامت عمومی(GHQ-28) و پرسشنامه ی کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI)بود. گروه بندی افراد بصورت سلامت عمومی مطلوب- نامطلوب، کیفیت خواب خوب- بد و نوبت کار ثابت و درگردش انجام شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS16 و آزمون های تی مستقل و کای دو انجام گردید.
یافته ها
میانگین سن و سابقه کار به ترتیب 9/6±6/33 و 4/6±8/9 سال بود. رابطه بین سلامت عمومی با نوبت کار و اختلال خواب معنی دار بود و درصد بیشتری از افراد با سلامت عمومی نامطلوب، در شیفت های در گردش بودند و کیفیت خواب بدی داشتند(05/0>p).
نتیجه گیری
ارتباط شیوع اختلالات نوبت کاری و سلامت عمومی در افراد شیفت کار در این مطالعه کاملا مشهود می باشد. لذا برنامه های مداخله ای مانند طراحی صحیح برنامه شیفت کاری و آموزش در جهت پیشگیری یا کاهش مشکلات خواب و سلامت عمومی در افراد شاغل در شیفت های در گردش پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p1631376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!